دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی
دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی

"مدیریت دانش" و "بهبود مستمر"

"بهبود مستمر" نگرش و مفهومی است که بر جستجوی راهکارهای بهتر دلالت دارد. از چرخه «برنامه‌ریزی»، «اجرا»، «بازنگری» و «اقدام اصلاحی»، به عنوان قلب این مفهوم یاد می‌شود که گاهی هم به صورت «برنامه‌ریزی»، «اجرا»، «سنجش» و «یادگیری» بیان می‌شود.

"مدیریت دانش" نگرش و مفهومی است که بر یادگیری سازمانی دلالت دارد. از «یادگیری قبل از عمل»، «یادگیری حین عمل» و «یادگیری بعد از عمل» به عنوان چرخه مدیریت دانش در سازمان یاد می‌شود.  

همانطور که در شکل زیر می‌بینید، مدیریت دانش و بهبود مستمر در گام "یادگیری" با هم تلاقی می‌کنند که این ارتباط بر سه موضوع زیر تأکید دارد:

1. یادگیری بعد از «اجرا»، می‌آید، بدان معنا که اقدام اجرایی پیش‌نیاز یادگیری است.
2. یادگیری بعد از «سنجش» می‌آید، بدان معنا که اقدامات بهینه و نقاط قابل بهبود بعد از سنجش اقدامات اجرایی حاصل می‌شود.
3. یادگیری قبل از «برنامه‌ریزی» می‌آید، بدان معنا که برخلاف آنچه که در چرخه دمینگ آمده است، یادگیری از تجارب گذشته؛ باید قبل از برنامه‌ریزی باشد.


Source: How KM and continuous improvement work together? / nickmilton.com / November 18, 2015
منبع : مشاوران مدیریت دانش ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد