دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی
دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی

راهنمای مراجعین شکایات ثبت نام و فروش خودرو (قابل توجه متقاضیان ثبت نام و خرید خودرو)

راهنمای مراجعین شکایات ثبت نام و فروش خودرو :

1- برابر مفاد ماده (29) آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف­ کنندگان خودرو، مسئولیت رسیدگی به شکایات مصرف ­کنندگان (از جمله در موضوعات فروش خودرو) و جلب رضایت ایشان در مرحله اول بر عهده شرکت­های عرضه­ کننده خودرو می­باشد. این شکایات می­تواند مستقیم از سوی مصرف ­کننده و یا توسط این سازمان و ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان­ها به شرکت­های عرضه کننده خودرو ارسال گردد. لذا مصرف ­کننده، علاوه بر اینکه مستقیما امکان طرح شکایت در سازمان حمایت و صمت استان­ها را دارد، می­تواند ابتدا و از طریق کانال­های ارتباطی، نزد شرکت­های عرضه کننده خودرو، طرح شکایت کند و در صورت عدم پاسخگویی و یا اعتراض به پاسخ شرکت، موضوع را طی شکوائیه­ ای به سازمان حمایت و یا اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان (نمونه فرم اعتراض / شکوائیه خودرو - پیوست) منعکس نماید. 


 2- برای طرح شکایت مصرف­ کنندگان دارای قرارداد (فروش فوق العاده/تحویل فوری/ پیش فروش/ مشارکت تولید) با شرکت­ های عرضه کننده خودروی تولیدی، مونتاژی و وارداتی؛ برابر جدول (1) اقدام شود.


3- برابر رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری؛ رسیدگی به دعاوی با منشاء قرارداد در صلاحیت و شایستگی دادگاه­های عمومی حقوقی است. لذا در صورت داشتن قرارداد مصرف­ کننده با شرکت­های عرضه کننده خودروی تولیدی، مونتاژی و وارداتی؛ شکایات عدم ایفای تعهدات شامل عدم تحویل خودرو/عدم پرداخت سود مشارکت/عدم پرداخت خسارات تاخیر/ عدم پرداخت سود انصراف، در این محاکم طرح شود.


4- شکایات گرانفروشی و عدم رعایت قیمت­ های مصوب شرکت­های خودورساز (افراد دارای قرارداد-موضوع بند 2)، از مراجعان اخذ و راسا در استان رسیدگی و در صورت تخلف تشکیل پرونده گردد و یا جهت رسیدگی و تشکیل پرونده به ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان محل دفتر مرکزی خودروساز، ارسال شود. این شکایات از طریق سامانه samt.124.ir نیز قابل اخذ و رسیدگی می­باشد.


5- برای طرح اعتراض/شکایت مصرف کنندگان فاقد قرارداد در موضوعات ثبت نام و فروش خودرو، از سامانه یکپارچه خودرو و شرکت­های عرضه کننده خودروی تولیدی، مونتاژی و وارداتی، برابر جدول (2) اقدام گردد. به منظور تمرکز اقدامات و وحدت رویه، اعتراضات و شکایات مصرف ­کنندگان این بند که توسط ادارات کل صمت استان­ها اخذ می­گردد، پس از ارزیابی (از حیث کامل بودن مشخصات و مستندات شاکی و وارد بودن شکایت) به این سازمان منعکس تا حسب مورد از سامانه یکپارچه و شرکت­های عرضه کننده خودرو مورد پیگیری و اقدامات بعدی قرار گیرد.


لینک دانلود  راهنمای مراجعین خودرو

لینک دانلود  فرم اعتراض و شکوائیه خرید خودرو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد