دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی
دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی

اصول حرفه‌ای بودن

اگر بخواهیم حرفه‌ای‌بودن را در قالبی کوتاه بیان کنیم باید بگوییم:
حرفه‌ای‌بودن عبارتست از داشتن دیدی کامل و نگرشی کل‌نگرانه به یک کار یا زمینه‌ی کاری که با تسلط و احاطه‌ای همه‌جانبه بر موضوع همراه است و صد البته ناشی از دغدغه‌مندی، تجربه فراوان و کسب دانش و خردمندی لازم و کافی در آن زمینه است.   

اصول حرفه‌ای بودن را می‌توان به اختصار اینگونه برشمرد:

1- دغدغه‌مندی

آن کار برای شما، مسأله و دغدغه است، یعنی شما به هر علت (مأموریت شخصی خود، نیاز مالی، دغدغه علمی و امثالهم) با علاقه و خواست خود پا به عرصه‌ی آن کار گذاشته‌اند و آمده‌اید تا مسأله‌ای را حل کرده و گره‌ای را بگشایید.

2- جدیت

آن کار برای شما یک مسأله‌ی عادی یا فرعی نیست. برای تفریح یا وقت‌‌گذرانی هم آن را برنگزیده‌اید. رویکرد شما به آن شوخ‌طبعانه و تفننی نیست بلکه در کار مصمم و جدی هستید و آن را با نظم فراوان و وقت‌گذاری کافی انجام می‌دهید.

3-دانش و خردمندی

بر آن حوزه‌ی کاری اِشراف فکری دارید. می‌دانید در این زمینه، چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست؛ چقدر مهم است، و کجا و کی اهمیت بیشتر یا کمتری دارد؛ و در یک کلام خلاقانه و آینده‌نگرانه به ارتقای وضعیت اندیشیده و راهکارهای آن را ابداع می‌نمایید.

4- تجربه فراوان

در اثر تجربه و ممارست فراوان در آن زمینه، درکی عمیق و ژرف‌ یافته و تمامی مهارت‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز را به‌دست آورده‌اید. تمامی راه و چاه موضوع را دیده و شناخته‌اید، و قادرید خود را با هر محیط کاری "وفق" دهید و فرهنگ سازمانی آنجا را درک کرده و در صورت امکان ارتقا دهید.

5- لذت‌بردن

از کار خود لذت می‌برید. کار را صرفاً برای رفع حاجت و گذران امور و به‌صورت بی‌میلانه و انفعالی انجام نمی‌دهید. بلکه دائماً از انجام کار خود، لذت می‌برید و آن را با شوق و ذوق وافر پی‌می‌گیرید.

6- احترام‌گذاری

برای همکاران خود، مشتریان خود، کارفرمایان خود و در یک کلام سازمان خود، نهایت احترام و ادب را قائلید. احترام گذاری به دیگران برای شما واقعاً ارزشمند است، به‌ویژه برای پیش‌کسوتان، استادان و بزرگان، ارزش و احترام مضاعفی در نظر می‌گیرید. احترام به شوونات محیط کار و رعایت اصول اخلاقی، رشد حرفه‌ای شما را تضمین می‌کند.

7- یادگیری مستمر

دائماً در کار خود می‌آموزید و در هر مرحله و هر دفعه از انجام کار خود، سعی می‌کنید نکته‌ای را آموخته و دست‌خالی از این تجربه برنگردید. قطعاً نباید به هیچ قیمتی یادگیری شما در این حوزه متوقف گردد.

8- پشتکار

هیچگاه نومیدی بر شما مستولی نمی‌گردد و به راحتی از میدان بدر نمی‌شوید. به کار خود دلگرمی دارید و از شکست نمی‌هراسید. به‌علاوه همواره متعهدانه قادر به مدیریت بحران‌های سازمانی هستید.

9- دلسوزی و تعهد

کارهای خود را دلسوزانه و متعهدانه انجام می‌دهید. به کار خود و سازمانتان "تعلق‌خاطر" دارید و کار را از آنِ خود می‌دانید. جوشِ کارتان را می‌زنید و به هیچ وجه بی‌تفاوت یا کم‌توجه به آن نیستید. همواره متعهد به انجام کارتان به صورت احسن هستید.

10- بهره‌وری

بازده کار شما بالاست. اثر بخشی و کارآیی زیادی دارید. ازسرعت و دقت کافی برخوردارید و در کارهایتان خلاقیت و نوآوری به خرج می‌دهید. با هزینه کمتر، ارزش‌افزوده‌ی بیشتری (برای خود یا سازمانتان) ایجاد می‌کنید (و البته باید حتماً درآمد مناسب و شایسته‌ای نیز داشته باشید). کار شما کیفیت دارد و باعث رضایت سازمان و مشتریان می‌گردد.

از همین امروز بکوشید تا در زندگی خود حرفه‌ای باشید و با مسایل کاری خود حرفه‌ای برخورد نمایید تا برای خود و جامعه‌تان ثمربخش‌تر باشید و نقش جدی‌تر و اثرگذارتری ایفا نمائید. زندگی و کار در یک محیط حرفه‌ای واقعاً لذ‌ت‌بخش است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد