دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی
دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی

راز کیفیت محصولات و خدمات در یک جامعه

راز کیفیت محصولات و خدمات در یک جامعه

به قلم دکتر عباس سقایی


در کیفیت قانون ساده ای داریم. اجازه بدهید آنرا "هزینه های جامعه از بی کیفیتی" بنامیم. این قانون بر این اصل دلالت دارد که هرگونه بی کیفیتی حتما هزینه هایی خواهد داشت و حتما، کسی این هزینه را روزی پرداخت خواهد کرد! یعنی اگر بی کیفتی یک محصول را کارخانه تولیدکننده آن با اصلاح و دوباره کاری پرداخت نکرد، خریدار با تعویض زودهنگام آن قطعه، هزینه آنرا پرداخت خواهد کرد. اگر خریدار پرداخت نکرد، مشتری بعدی این هزینه را می پردازد یا شاید هم یک حادثه این هزینه را از ما بستاند.  

اطراف خود را نگاه کنیم. به عنوان مثال اگر معلمی با تدریس بی کیفت خود باعث بی علاقگی یک دانش آموز شود، هزینه آنرا چه کسی پرداخت خواهد کرد؟ خودش... خانواده اش... نمی دانم، ولی مطمئنم روزی جامعه این هزینه را پرداخت خواهد کرد. کسی نمی تواند پیش بینی کند که این هزینه چه مقدار خواهد بود. اگر وکیلی خدمات خود را بی کیفت ارائه دهد هزینه آن چقدر است؟ اگر استاد راهنما در دانشگاه ... اگر خودروساز ... اگر پزشک و جراح... اگر نانوا... اگر راننده اتوبوس... اگر طراح یک پل... اگر وزیر ...کار خود را بی کیفیت انجام دهد چه تاثیری در جامعه به جای خواهد گذاشت؟

این هزینه ها را در تعداد محصولات و خدمات هر یک از مشاغل ضرب کنید. یک معلم در طول عمر کاری خود با چند دانش آموز برخورد می کند، یک وکیل چطور، یک استاد دانشگاه ؟ خودروساز؟ جراح؟ نانوا؟ راننده؟ طراح؟ ... متاسفانه برخی مواقع زمان کاری این افراد کم نیست و شاید چندین سال و یا چندین دهه مشغول فعالیت اند...

باید ساختارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه ما را به سمت کار با کیفیت هدایت کند. کیفیت را اگر رها کنیم این هزینه ها توان جامعه را خواهد گرفت. کیفیت نیازمند هدایت است ولی آیا خود ما هیچ سهمی نداریم؟ آیا ما در این مشاغل مشغول به کار نیستیم؟ آیا بخشی از کار ما توام با بی کیفیتی نیست؟ ما چقدر هزینه به جامعه تحمیل کرده ایم؟ چطور وقتی به ایراد گیری می رسد از همه ایراد می گیریم ولی خودمان هیچ ایرادی نداریم...

بهترین روش برای بهبود کیفیت، این قاعده ساده است: "هیچ محصول و یا خدمات خرابی را تحویل نگیرید به این شرط که خودتان نیز محصول یا خدمات بی کیفیتی ارائه ندهید." با این منطق فقط در یک موقعیت کار با کیفیت انجام می دهیم و در هزاران موقعیت به عنوان مشتری خدمات بهتری را از جامعه دریافت می کنیم.

این است راز کیفیت در جوامع موفق

نظرات 1 + ارسال نظر
sahar سه‌شنبه 24 شهریور 1394 ساعت 11:38 http://site02.orq.ir/

لحظه هاتون زعفرونی ، نیلوفرگونه و قشنگ
56189

با تشکر از بازدید شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد