دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی
دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی

شایسته سالاری و صفات مدیران موفق از دیدگاه اسلامی

یکی از اصول اساسی در گزینش ؛ شایسته سالاری است . برخورداری از خصال و فضایل برجسته فردی بتنهایی محور گزینش نیست بلکه باید توان کاری هم در کنار آن باشد . تعهد و تخصص همراه با عشق و علاقه معیار اصلی گزینش است .

امام علی علیه السلام که تربیت یافته مکتب قرآن و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است، به شایسته سالاری در نظام مدیریتی اعتقاد دارد : ایها الناس ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلمهم بامرالله فیه ; « ای مردم همانا سزاوارترین مردم به امر خلافت و رهبری امت تواناترین بر اداره آن و دانا به فرمان خداوند در فهم مسائل است. » 
و نیز می فرماید : من احسن الکفایة استحق الولایة ; « آن کس که از عهده امور بدرستی برآید ، شایستگی ولایت و رهبری را دارد » .

 

عرصه های همدلی و همزبانی دولت و ملت

سال 1394 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» نامیده شده است. این نامگذاری در حالی صورت پذیرفته که ایالات متحده و سایر کشورهای قدرتمند غربی در جهت ایجاد محرومیت و محدودیت برای ایران اسلامی کاملاً همدل و همزبان شده و با ائتلاف و اتحادی نامبارک در این مسیر از هیچ حرکتی همچون ؛ تحریم های ناجوانمردانه، سیاه نمایی، دروغ پردازی، تبلیغات منفی و ... فروگذار نکرده اند.  ادامه مطلب ...

چارت سازمانی و شرح وظایف گروه نوسازی و تحول اداری


شرح وظایف :


-بررسی و مطالعه مستمر ساختارسازمانی مصوب وارایه پیشنهادهای لازم به وزارتخانه در زمینه  تغییر و یا  اصلاح آن   

- تهیه شرح وظایف پستهای سازمانی با همکاری واحدهای ذیربط

-تکمیل و بروز رسانی بانک اطلاعات نیروی انسانی

-تهیه و  تدوین برنامه سالیانه اصلاحات اداری سازمان

-اجرای نظام پذیرش و  بررسی پیشنهادها

-تهیه و تدوین برنامه های مرتبط با ارتقای سلامت اداری وصیانت ازحقوق شهروندی

- انجام امور دبیرخانه ایی کارگروه راهبری توسعه مدیریت استانی

-نیاز سنجی ، برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی کارکنان (حوزه ستادی و شهرستانها)

-تشکیل و بروز رسانی شناسنامه آموزشی جهت کلیه کارکنان

-مستندسازی و بهبود روش ها و فرایندهای سازمانی

-استقرارسیستم محاسبه و مدیریت قیمت تمام شده فعالیت ها و خدمات

-برنامه ریزی،سیاستگذاری،راهبری،پایش و ارزیابی بهره وری کلیه عوامل و منابع سازمان

-اجرای برنامه های دولت الکترونیکی سازمان با همکاری واحدهای تخصصی

-توسعه زیرساختهای امنیتی درحوزه شبکه وسیستم های کاربردی وبانکهای اطلاعاتی

-پشتیبانی وتعمیرونگهداری تجهیزات سخت افزاری ونرم افزاری ودرگاه الکترونیکی سازمان

-نظارت فنی برخرید تجهیزات و اجرای قراردادهاوطرح های مصوب فناوری اطلاعات سازمان

-مدیریت ونگهداری اتاق سرور وتجمیع کلیه سرورها وسامانه ها سازمان دراین مکان

-اجرایی نمودن سیاستهای ابلاغی وزارت درحوزه فناوری اطلاعات وارتباطات

-تهیه برنامه عملیاتی سالانه فناوری اطلاعات مطابق اسنادبالادستی وسیاستهای ابلاغی وزارت وتهیه گزارش عملکرد برنامه ها .

-انجام سایر امور محوله در چارچوب وظایف واحد و قوانین و مقررات مربوطه



رابطه هوش هیجانی با مدیریت

در بسیاری از موارد مشاهده می شود که مدیران بخش های مختلف کارخانه ای و به طور کلی مدیریت انسانی چندان به هوش هیجانی اهمیت نداده و آن را در کار خود کم اهمیت می دانند...  ادامه مطلب ...

ساده‌سازی ، لازمه اجرای طرح‌ها و برنامه ها

به‌عنوان نویسنده این مقاله مطالب زیادی از آلن مولالی (Alan Mulally)، مدیرعامل شرکت فورد موتور، فرا گرفته‌ام، اما شاید یکی از مهم‌ترین آنها این عبارت باشد:
برای کارهای خود طرح و نقشه داشته باش، نقشه خود را ساده سازی و برای همه قابل فهم کن و رهایش نکن!
شاید این مطلب به ظاهر بدیهی به نظر برسد، اما هنگامی که مولالی در سال 2006 وارد شرکت فورد موتور شد، با همین رویه تحولی شگرف به وجود آورد. قطعا در این شرکت طرح‌هایی ارائه می‌شد، اما این طرح‌ها به قدری نامناسب بودند که هر 6 ماه یک بار طرح دیگری جایگزین آن می‌شد. هر کدام از آنها، نامی فریبنده نیز داشتند: «بازگشت به اصول»، «مسیری به سوی آینده»، «مسیری رو به جلو»!! اما هر بار که طرحی با شکست مواجه می‌شد، افراد ساکن در ساختمان مدیریت، با مدل و نقشه‌ای جدید ظاهر می‌شدند.از نظر مولالی نام اهمیتی نداشت، بلکه سادگی و سازندگی طرح و تعهد سازمان به اجرای آن مهم بود. هر طرح باید ساده باشد، تا برای همه افراد، از پایین‌ترین تا بالاترین سطوح سازمان قابل فهم باشد و علاوه‌بر درک نقش خود، آن را نیز بپذیرند.
مولالی پس از مذاکره با افراد مختلف سازمان و شنیدن نظرات آنان، از تجارب خود در شرکت فورد بهره برد و چهار استراتژی زیر را برای خروج شرکت اتومبیل‌سازی از بحران ارائه کرد:
- بازسازی جسورانه ساختار در جهت بالا بردن سود عملیات با توجه به تقاضا و هزینه‌های موجود و تغییر الگوهای کاری؛
- بهبود محصولات بر اساس ارزش‌ها و سلایق مشتریان؛
- تامین منابع مالی و بهبود ترازنامه‌های مالی؛
- بالا رفتن اثربخشی کار گروهی به‌عنوان یک تیم.
مولالی چهار نکته فوق را روی کارت‌های کوچکی، چاپ و میان همه اعضای سازمان توزیع کرد و هر هفته جهت بازبینی طرح‌ها، جلساتی ترتیب می‌داد. وی در هر سخنرانی و در هر کنفرانس خبری به آنها اشاره می‌کرد. حتی در بحران‌های اقتصادی، مولالی مصرانه با اقدامات عجولانه مانند کاهش اعتبارات طرح خود مخالفت می‌کرد. پس از مخالفت با اهدای وام دولتی  شرکت فورد تصمیم گرفت خود را نجات دهد؛ بنابراین مدیران مالی تاکید کردند به جای صرف هزینه برای تولیدات جدید، به فکر نجات صندوق نقدینگی شرکت باشند، ولی باز هم مولالی با این نظر مخالفت کرد. به نظر مولالی اگر آینده‌ای برای شرکت وجود نداشته باشد، نقدینگی هم به‌کار نمی‌آید و بدون اتومبیل و کامیون‌های بهتر، شرکت آینده‌ای ندارد. بنابراین به جای مخدوش کردن طرح، پیشنهادهای مدیران مالی رد شد.البته این پافشاری در اجرای طرح به معنای عدم تعدیل در اهداف کوتاه‌مدت به نفع درآمد شرکت نیست، بلکه وفاداری به آرمان‌ها و اهداف بلندمدت است.

و این پافشاری جواب داد. مولالی موفق شد کمتر از چهار سال شرکت را از سراشیبی ورشکستگی نجات دهد و شرکت فورد را به یکی از سودآورترین شرکت‌های اتومبیل‌سازی تبدیل کند. بسیاری از سازمان‌ها در مواجهه با مشکلات، تصمیم به تغییر رویه‌های خود می‌گیرند. معمولا با اولین نشانه‌های مشکل در طرح، وسوسه نیمه کار گذاشتن آن به میان می‌آید، باید در مقابل این وسوسه مقاومت کنید و به فکر چاره‌ای برای کارآیی طرح خود باشید.


مترجم : پیام محجوبی

قرص جوشان مدیریت

آورده‌اند در روزهای اولی که قرص‌های جوشان ویتامین C به بازار آمده بود، چون در نوع خود یک نوآوری در بازاردانی محصولات دارویی به شمار می‌آمد، فرد ناآگاهی چند بسته از آن را یکجا خریده بود.
این قرص‌ها یک محصول سرگرم‌کننده برای بیمار بود، زیرا هم دارو به حساب می‌آمد و خاصیت درمانی داشت و هم روش مصرف و مراسم و آداب رسوم استفاده از آن خاص بود، به طوری که باید قرص را اول در آب سرد می‌انداختی و پس از مدتی محصول آماده مصرف می‌شد. می‌گویند در نخستین روزهای آمدن این قرص‌ها به بازار، فرد ناآگاهی می‌شنود این قرص فواید زیادی دارد و به قولی جدول مندلیف را در خود چال کرده است. بنابراین چند بسته از این قرص را یکجا می‌خرد و چون می‌خواسته به سرعت نتیجه بگیرد، هر 6 ساعت یک عدد قرص را مثل قرص‌های معمولی همراه با یک لیوان آب سرد می‌بلعیده است. این فرد که در بلعیدن این قرص‌های بزرگ مشکل داشته، پس از مدتی مشکلات گوارشی نیز پیدا می‌کند و برای شکایت از این مشکل خود به دکتر مراجعه می‌کند.

حکایت، حکایت ما است


برخی درس‌خوانده‌های مدیریت یا حتی مدیران قدیمی ما نیز این گونه‌اند. آنها می‌شنوند روش تازه‌ای کشف شده که می‌تواند شرکت و دادوستدشان را یک شبه از نقطه A- به نقطه B+ برساند و پس از شنیدن آمارهای یاد شده و احتمالا خواندن چند نوشته در اینترنت و برخی روزنامه‌ها، دستور می‌دهند که این روش را برای شرکت بخرید و به‌کار گیرید که بسیار سودمند است. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از نظریه‌پردازها یا صاحب‌سبک‌ها یا دارندگان روش‌ها و مدل‌ها هم از کار خود ایراد نمی‌گیرند و نمی‌گویند مدل من در برخی شرایط جوابگو نیست یا به لحاظ آماری مشکل دارد. خریدار هم بدون اینکه سوالی بپرسد، بسته خدماتی را یکجا خریده و هر 6 ساعت یک بار مانند داستانی که در ابتدا ذکر شد شروع به مصرف می‌کند. برخی مشاوران هم تضمین می‌دهند که بعد از استفاده از این مدل، بعد از چند دوره حتما منحنی X و Y شما به سرعت شروع به جهش می‌کند. به هر حال، پس از چندی که به قدر کفایت زمان و پول و انرژی و... تلف شد و منحنی‌ها و آمارها همچنان سر جای خود بودند، به این نتیجه می‌رسند که حتما حکمتی در کار است، وگرنه مدل که خارجی است و مدل خارجی هیچ عیبی ندارد و به هر دری می‌زنند که اثبات کنند بستر کسب‌وکار در کشور مناسب نیست، وگرنه ما همه کوشش خود را به عمل آوردیم و اکنون شرکتی داریم که نه تنها در همان وضعیت منفی پیش از به‌کارگیری این نسخه‌ها نیست، بلکه بدتر است. در این ستون بارها تکرار شده است که آنچه مدیریت ایران بسیار به آن نیازمند است، رویکرد خردمندانه برای حل مسائل و دوری از تحت تاثیر قرارگرفتن‌های دوره‌ای و گاه مضحک نسبت به نسخه‌ها و تجویزهای گاه متضاد و غیرمنطقی در کار است. و با تاکید می‌گویم که خودآموزی عمیق از منابع و کتاب‌های مورد اعتماد و اطمینان از یادگیری عمیق مفاهیم مدیریتی در شاخه‌هایی که در آن مشغول به‌کار هستیم و دوری از مدزدگی‌های به اصطلاح عملی توصیه می‌شود « اندیشمندانه بیندیشید » .