دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی
دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی

مهارت در قصه گویی

زندگی سرشار از لطایف و ظرایف است. مدیران عالی از این لطیفه ها برای توصیف، نمایش و نقاشی کردن تصویر استفاده می کنند تا بی وقفه ارتباط برقرار کنند .

غرض از قصه گفتن تجاهل کردن نیست بلکه غرض این است که اطلاعات را به یاد ماندنی ، روشن ، مفید و مناسب نمود.

غرض آوردن مثالی است که تجارب انسانی را به یادتان آورد. شما ضمن آن که به صحبت مردم گوش می کنید، کسب و کار را تجربه می کنید.   ادامه مطلب ...

پیشرفت شگفت انگیز یک جزیره

درسی که ایران می تواند از پیشرفت شگفت انگیز یک جزیره بدبخت بگیرد!

استراتژی مثل سرطان به جز هزینه، ‌درد هم دارد چون باید دست به انتخاب های دردناک زد! بگذارید مثالی بزنم!
یک جزیره بدبخت در سال 1960، توان نظامی دفاع از خودش را نداشت. چند بار بین ژاپن و انگلستان دست به دست شد. دسترسی به آب شیرین نداشت، مثل ایران جدول مندلیف زیر خاکش نبود، نفت نداشت، درآمد سرانه سالانه این جزیره بدبخت 500 دلار بود یعنی روزی 5/1 دلار.  ادامه مطلب ...

برای رفتن ... تعلقات را رها کنیم!

ازخیر کلاهش گذشت و رفت ...


داستان مدیریتی : یادگیری حاصل تجربه است

داستان معروفی از “تام واتسون” بنیانگذار شرکت بزرگ کامپیوتری I.B.M نقل می کنند که :

یکی از کارمندانش اشتباه بزرگی مرتکب می شود و مبلغ ده میلیون دلار به شرکت ضرر میزند !

این کارمند به دفتر واتسون احضار شده و پس از ورود میگوید : تصور می کنم باید از شرکت استعفا دهم.

واتسون در جواب پاسخ داد: شوخی می کنید ؟؟؟ ما همین الآن مبلغ ده میلیون دلار بابت ارتقاء شما پول دادیم!  ادامه مطلب ...

4 روش که هوش مالی‌تان را افزایش می دهد!

آیا می‌دانید هوش مالی چیست؟ شما یک IQ یا بهره‌ی هوشی دارید، که سرواژه‌ی intelligence quotient است، و سطح کلی هوش شما را ارزیابی می‌کند، و یک آی‌کیوی هیجانی (emotional IQ) هم دارید، که میزان توانایی‌ شما در کنترل هیجان‌هایتان را می‌سنجد. آی‌کیو یا بهره‌ی هوشی مالی شما با هوش مالی‌تان سنجیده می‌شود، این‌که شما چقدر خوب از پس مسائل مالی برمی‌آیید!
داشتن هوش مالی بالا یعنی شما بیشتر به موفقیت‌های مالی دست می‌یابید. می‌توانید هوشمندانه عمل کنید و درآمد خوبی بسازید، اما اگر هوش مالی پایینی داشته باشید یعنی شما در برابر پول‌تان غیرمسئولانه عمل می‌کنید. هوش ‌مالی بالا به معنی این است که شما تصمیمات مالی هوشمندانه‌تری اتخاذ می‌کنید و اقدامات درست‌تری برای بهبود شرایط مالی‌تان انجام می‌دهید. افراد با هوش‌مالی بالا دقیقا می‌فهمند که برای مدیریت پول‌شان چه‌کاری باید انجام دهند و از چه‌کاری اجتناب کنند.  ادامه مطلب ...

چرا نوشتن اهداف اینقدر اهمیت دارد؟

نوشتن اهداف برای سازمان، پروژه و حتی در زندگی شخصی اهمیت غیرقابل انکاری در دستیابی به موفقیت دارد
آرزوها و اهداف اولین قدم مهم به سمت دست پیدا کردن به آنهاست. اول به این دلیل که نوشتن آنها محبورتان می کند اهدافتان را تصویرسازی (تجسم) کنید. و دوم به این دلیل که عمل نوشتن آنها، تعهدی نسبت به آنها در شما ایجاد میکند. فقط 5 % از جمعیت جهان واقعاً برای نوشتن اهداف و آرزوهای خودشان وقت می گذارند شاید به همین خاطر است که افراد کمی هستند که واقعاً در زندگیشان موفق باشند و همان زندگی را داشته باشد، که آرزوی داشتنش را دارند. 
ادامه مطلب ...

اصول مدیریت علمی

تیلور اعتقاد داشت که :
1 ـ اگر درباره شغل ، دانش بیشتری کسب شود تولید افزایش می یابد .
2 ـ از طریق بررسی های علمی بهترین شیوه انجام کار بدست می آید .
3 ـ هماهنگی در مراحل انجام کار تولید را بیشتر می کند .
4 ـ تولید بیشتر پرداخت بالاتری را برای کارگران بوجود می آورد و به دنبال آن سطح کارآیی سازمان را بالا می برد .  ادامه مطلب ...