دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی
دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی

تفاوت Feasibility Study و Business Plan در چیست؟

بعضی از کار آفرینان به درستی نمی دانند برای ارتباط برقرار کردن با شرکا، سرمایه گذاران، وام دهندگان، حامیان و خریداران بالقوه ایده های خود، نیاز به طرح توجیهی دارند یا طرح کسب و کار؟!؟!

در اینجا تفاوت های این دو را به طور خلاصه خدمتتان توضیح میدم:


1- طرح توجیهی یا FS برای کشف و بررسی سودآوری و کاربردی شدن یک ایده کسب و کار تهیه می شود. به عبارت دیگر قبل از غرق شدن در موضوع می خواهیم بدانیم آیا این ایده کسب و کار ارزش صرف زمان، هزینه و منابع ما یا سازمان ما را دارد یا نه؟ این در حالیست که طرح کسب و کار یا BP پس از آنکه مشخص شد ایده کسب و کار توجیه فنی و اقتصادی دارد تدوین می شود و برنامه دستیابی به سودهای پیش بینی شده در FS را مستند می کند. 
ادامه مطلب ...

چگونه مشتریان به شیفتگان سازمان تبدیل می‌شوند؟

بر طبق گزارشات سایت trendwatching این که مشتریان احساس کنند خدمات خوبی را از یک مؤسسه دریافت کرده‌اند، درست شبیه به احساس عاشق شدن است! چرا که وقتی خدمات مشتریان به خوبی ارائه شود، در مشتری ایجاد حس مهم بودن و ارزشمند بودن می‌کند و اینها همان احساساتی است که در یک عشق اتفاق می‌افتد.

سه روش وجود دارد که به ایجاد این حس در مشتریان کمک می‌کند:
• کارهایی فراتر از خواسته و نیاز مشتریان انجام شود.
• آسایش مشتریان به خوبی درک شود.
• «در دسترس بودن» یک نوع سرمایه‌گذاری لحاظ شود و نه هزینه.  ادامه مطلب ...

رهبری (جهت دهی)

رهبری عبارتست از فرایند نفوذ در کارکنان تا در جهت رسیدن به اهداف سازمانی تلاش کنند. مدیران باید اهداف را با کارکنان مرتبط ساخته و در آنها برای رسیدن به اهداف انگیزه ایجاد نمایند. رهبری همچنین در بر گیرنده فرایندهای بین شخصی مانند انگیزش، ارتباط،‌ هدایت و راهنمایی زیردستان برای رسیدن به اهدافشان می‌باشد. به عبارت ساده رهبری فرایندی است که ضمن آن مدیریت سازمان می‌کوشد تا با ایجاد انگیزه و ارتباطی مؤثر انجام سایر وظایف خود را در تحقق اهداف سازمانی تسهیل کند و کارکنان را از روی میل و علاقه به انجام وظایفشان ترغیب نماید.  ادامه مطلب ...

انگاره خارپشت

روباه هستی یا خارپشت ؟
ایزایا برلین در رساله مشهور « خارپشت و روباه» براساس تمثیلی از یونان باستان جهان و مردم را به خارپشت ها و روباه ها تقسیم کرده است .
روباه موجودی مکار ، چابک ، ترو فرز ، زیبا و چنان می نماید که همیشه برنده ماجراست و خارپشت موجودی زشت و تاتی تاتی در جستجو غذا و مراقبت لانه اش هم می باشد، روباه در سکوتی مزورانه در کمین به خارپشت حمله می کند و خارپشت خطر را حس کرده و خودش را به صورت گلوله جمع می کند و روباه با دیدن لاک دفاعی به جنگل عقب نشینی می کند ، نتیجه گیری خانم برلین این است که مردم جهان به دو گروه تقسیم می شوند .  ادامه مطلب ...

بازخورد مؤثر دهید نه سرزنش

بسیار دیده می شود که زمان بروز مشکل و یا اتخاذ تصمیمات ناکارآمد و اشتباه که منجر به ظهور مشکلات شده است و حتی هنگام بروز خطاهای معمول در سازمان ،همگی به اتفاق همت می کنند و به دنبال فردی به نام ” مقصر اصلی “ می گردند و در این اثنا یکدیگر را نیز متهم میکنند . این پدیده موجب می شود که بسیاری از مدیران و کارکنان به جای آنکه در پی دستیابی به نتایج و رفع مشکل و ایجاد راهکار جلوگیری از تکرار باشند ، به دنبال سرزنش دیگران باشند .
ارائه بازخورد به شیوه کارآمد و مثبت می تواند به عنوان نیرویی سازنده و مؤثر ، کارکنان را به حداکثر قابلیتهای خود نزدیک کند .
به منظور ارائه بازخورد کارامد و مثبت توجه به نکات زیر می تواند از بازخورد ابزاری برای یاد گیری افراد بوده و آنها را در پیشگیری از خطاها یاری دهد.  ادامه مطلب ...

حمایت‌ از اعمال‌ و پیشنهادات‌ درست‌ کارکنان‌

به‌ پیشنهادات‌ سازنده‌ و انتقادات‌ صحیح‌ کارکنان‌ خود در حیطه‌ فعالیت‌ مشترک‌ اهمیت‌ دهید و با ایجاد تغییرات‌ مناسب‌ در شرایط‌ کاری‌ اعتمادشان‌ را جلب نمائید
در روابط‌ کاری‌ از به‌ کاربردن‌ کلمات‌ با بار "مطلق‌" جداً پرهیز نمائید و با شناخت‌ و احترام‌ به‌ باورها و ارزش‌های‌ مورد قبول‌ کارکنان‌ خود زمینه‌ شکوفایی‌ خلاقیت‌های‌ آنها را در حیطه‌ کار فراهم‌ آورید. به‌ جای‌ واژه‌ "من‌" از واژه‌ "ما" در روابط‌ خود با دیگران‌ بهره‌ بگیرید. اجازه‌ ندهید شیوه‌ برخورد توأم‌ با منییت‌ در کار اثر گذاشته‌ و مانع‌ انجام‌ آن‌ گردد.   ادامه مطلب ...