دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی
دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی

ظهور بازاریابان تکنولوژیست‌!

امواج خروشان دیجیتالیسم مدتی است، که فراگیر شده اند. درگذشته، کارمندان بخش فناوری اطلاعات(IT) تنها تکنولوژیستهای سازمانی بودند که البته وظیفه آنها از طراحی وب سایتها و برقراری ارتباط میان رایانه‌های کارکنان سازمان، فراتر نمی‌رفت. اما امروزه نسل جدیدی از متفکرین دوراندیش سازمانی ظهور کرده‌اند که با بهره‌گیری از دستاوردهای عصر دیجیتالیسم می‌کوشند تا برند سازمان را در کانون تجارب مصرف‌کنندگان قرار دهند و پیوندی محکم میان این دو برقرار سازند.

طبق پیش‌بینی موسسه‌ی تحقیقاتی گارتنر، مدیران ارشد بازاریابی تا سال 2017 مدت زمان بیشتری را به نسبت مدیران عامل سازمان، صرف امور فناورانه و بهره‌گیری از تکنولوژی خواهند کرد و فناوری درآینده‌ای نزدیک به بازوی اصلی اجرایی دانش بازاریابی تبدیل خواهد شد. البته نگاهی جامع به عملکرد برندهای پیشرو نشان می‌دهد که این قبیل سازمانها در حال حاضر نیز بودجه‌ای کلان را به سمت ساختارهای دیجیتال سر ریز کرده‌اند.  

فناوری را نمی‌توان در خفا و در چارچوب‌های نفوذناپذیر حفظ کرد، چرا که وقتی فناوری و بازاریابی خلاق را جدای از یکدیگر نگاه داریم، نوآوری سرکوب خواهد شد. پرواضح است که پیشرفت آینده سازمان بدون نوآوری و تمایز امکان‌پذیرنیست. ازاین‌رو مدیران فردای بازاریابی، افرادی فن‌شناس و تکنولوژیست‌های آینده‌نگر بوده که دارایی ویژگی‌های بی نظیری هستند.

مدیران فردای بازاریابی چه کسانی هستند؟
به باور برخی صاحب نظران، مدیران فردای بخش بازاریابی، پیوندی از توانمندیها و ویژگی‌های مدیران عامل و مدیران فناوری هستند.آنها کماکان به اصول استراتژیک بازاریابی و نگاه راهبردی پایبند هستند، اما برای اجرای این استراتژیها از ابزارها و تکنیک‌های متعدد و متفاوتی بهره می‌برند. فناوری و دید کلان استراتژیک، دو سلاح قدرتمند مدیران فردای بازاریابی خواهد بود.
مدیران آینده در این بخش، افرادی فن شناس، بلندپرواز واهل تخیل و تفکردرآینده و عهده‌دار نوآوری در سازمان خود هستند.آنها مترصد ایده‌های بزرگ هستند و با علم به آنکه نوآوری می‌تواند از هر کجایی نشات گیرد، نگاهی تیزبینانه به روندها و جریانات کف بازار دارند. مدیران فردا، دغدغه زیادی پیرامون تعامل و تشریک مساعی با شرکای بازاریابی خود دارند، چرا که روابط ومناسبات گسترده را منبعی الهام بخش و فرصتی بی‌بدیل برای کسب ایده‌های مبتکرانه و نفوذ در بازار می‌دانند.
هوش فناوری و درکی عمیق از مفاهیم و کارکردهای شبکه جهانی و تحلیل اجتماعی، از دیگر ویژگی‌های این نسل از مدیران خواهد بود. تلنبار شدن حجم گسترده‌ای از داده‌ها و اطلاعات نیز لزوم دیدگاه باز و جامع‌نگری مدیران نسبت به نیازهای آتی مصرف کنندگان را ایجاب می‌کند. مدیریت دانایی و مدیریت داده‌های کلان  در عصر آینده، از گردآوری و ثبت اطلاعات فراتر می‌رود و کارکرد آن در بهره‌گیری سودآور از اطلاعات نمود خواهد یافت. از این‌رو، برندها شروع به جذب و استخدام دانشمندان داده و دانشگران متخصص در پردازش اطلاعات و نیز ریاضی‌دانان به منظور بهره‌برداری بهینه از منابع اطلاعاتی خواهند کرد.

بازاریابان مدرن باید چه مهارتهایی داشته باشند؟
•    به زبان مهندسی آشنا باشند
مهندسی به معنای دانستن روش بکارگیری علوم فنی است و تلاش مهندسان معطوف به ایجاد ساختاری عملیاتی و کاربردی از مفاهیم  است. لذا مهندسی، همان کاربرد خلاقانه اصول و مبانی علمی است و لذا پیشینه مهندسی بویژه در بخش بازاریابی و فروش، در عصر جدید حایز اهمیت است. پیش‌بینی اخیر صورت گرفته توسط موسسه‌ی IDC حاکی ازآن است که بیش از50 درصد از استخدامی‌های بخش بازاریابی و فروش در سالهای آتی، دارای پیش‌زمینه‌های فنی و مهندسی خواهند بود. بنابراین بازاریابان آینده می‌بایست درکی سیستماتیک از اجزای سازنده‌ی پدیده‌های مختلف داشته باشند. استفاده از واژه مهندسی در توصیف پدیده‌ها بویژه در مبحث فروش، نشانگر آن است که فروشندگان می‌بایست ضمن داشتن هوش محاسباتی، بتوانند از قبل آینده و نیز نیازهای خاص مشتریان را برای تولید کالاهای سفارشی‌سازی شده شناسایی و پیش‌بینی کنند. لذا تولید کالایی ویژه با هدفی خاص از طریق فرآیندی دقیق و حساب شده، از ملزومات مهندسی فروش خواهدبود.

•    تسلط به مباحث خودکار سازی بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی و فروش، زاییده عصر دیجیتالیسم است. خودکارسازی فرآیند مدیریت ارتباطات با مشتریان، امکان ارسال متناسب پیام‌های بازاریابی شخصی براساس سلایق مشتریان را فراهم می‌سازد و می‌توان مطمئن بود که با خودکار کردن این بخش، پیام‌ها همواره به موقع و کاملاٌ مرتبط به دست مخاطبان برسند. از طرفی حسگرهای حرکتی در سیستم‌های هوشمند  مدیریت ارتباط با مشتریان، کلیه فعالیت‌های مشتریان را ثبت کرده  و فعالیت براساس حدس و گمان را به حداقل می‌رسانند. برای مثال به کمک این حسگرها وثبت حرکات مخاطبان می‌توان از اضافه شدن مشتریان بالقوه به فهرست مشتریان خود مطلع شد و بازاریابی هوشمندانه تری را در پیش گرفت . به علاوه اتوماسیون در بخش فعالیت‌های تکرای بازاریابی (مثلا در مورد پاسخگویی به ایمیل‌ها ) به صرفه‌جویی در زمان می‌انجامد و پیگیری را آسان‌تر می‌کند. بازاریابی فرآیند مستمر ارزش‌آفرینی و خشنودسازی مشتریان است و استمرار این چرخه نیازمند خودکارسازی برخی فعالیت‌های بازاریابی است، تا به این طرق بتوان بیشترین بهره را از منابع در دسترس برد.

•    به مباحث مرتبط با رابط‌های کاربردی و مبانی برنامه‌نویسی آشنایی دارند
اAPI‌ها (معادل رابط‌های کاربردی)، دنیای مدرن وب را در سلطه خود دارند. وظیفهAPI‌ها  برقراری ارتباط میان نرم‌افزارهای کاربردی مختلف است و در واقع یک رابط (API)، مرزی مشترک بین دو سیستم یا سرویس مجزا است. برای مثال در همین وبسایت، آیکون‌هایی برای اشتراک مطالب ا(feed) یا عضویت در خبرنامه‌ها را مشاهده  می‌کنید، که نمونه‌ای از کاربرد APIها هستند و هدف از تهیه آنها صرفه‌جویی در زمان وآسودگی کاربران است.ا API ها بویژه در اجرای کمپین‌های آنلاین تبلیغاتی اهمیت دارند، چرا که بواسطه آنها می‌توان ارتباط کاربران را با شبکه‌های اجتماعی متعدد برقرار کرد. بنابراین ترکیب چند فناوری اجتماعی به همراه دیگر پلتفرهای ارتباطی در اکوسیستم‌های آنلاین، موجب افزایش سهم تعامل مشتری و غنای تجربه آنلاین مصرف‌کنندگان می‌شود.

•    قدرت تحلیل
دریافت اطلاعات و داده‌ها ازطریق گزارشات بازار و دریافت و ذخیره‌سازی گزارش‌های واصله از نقاط فروش، تنها سر آغاز یک فرآیند تحلیلی هستند. صرف داشتن داده‌ها و اطلاعات فراوان از بازار، مشکلی را از سازمان حل نخواهد شد و قدرت تحلیل و بکارگیری درست این اطلاعات است که تمایز میان پیشروان و پیروان بازار را مشخص می‌کند. در این راستا بازاریابان می‌توانند از ابزارهای تحلیلی آنلاین مثل Google Analytics و kiss metrics استفاده کنند. ابزارهای این چنینی از مفیدترین و کاملترین ابزارهای  تحلیل هستند.
مدیران فردای بازاریابی، علاوه بر مهارت در موارد یاد شده، می‌بایست از دانش مناسب نسبت به علوم میان رشته‌ای مرتبط با بازاریابی، ابزارهای آینده این صنعت، بویژه سیستم‌های هوش مصنوعی و دستگاه‌های هوشمند مجهز به حسگرهای پیچیده، دانش بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو، دانش تجارت دیجیتال، دانش تبلیغات دهان به دهان آنلاین، و....،  برخوردار باشند . البته، بازاریابان سنتی هم‌چنان می‌توانند خود را با روندهای نوظهور تطبیق دهند و از قافله عقب نمانند. به شرط آنکه خویش را وقف یادگیری کرده و مهارتهای جدید بیاموزند و از مشورت افراد صاحب‌نظر و معتبر بهره گیرند.


منبع : سایت www.edarejat.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد