رقابت کردن به معنای تلاش برای پیش افتادن از رقبا در حین رقابت است، اما این موضوع در مورد بیسبال فراتر از این معناست؛ این بازی تماما در مورد پیشرفت و تلاش مداوم و ایجاد یک فاصله قابل توجه میان شما و نزدیکترین رقبای شماست. این موضوع در مقاله استراتژیهای بیسبال که در دانشگاه هاروارد منتشر شده بررسی شده است.
ایده
سخت و محکم بازی کردن محکوم به شکست است، این جمله امروزه به وفور شنیده میشود. بازی بیسبال ذاتا یک بازی بدبینانه، فاقد هرگونه جذابیت و ارزش بوده و پشت پرده شکستهای اساسی Enron و دیگران است. اما این درست نیست، بیسبال جرم یا یک عمل غیراخلاقی به شمار نمیرود اما به معنای مصمم و با اراده بودن است.
شرکت وال مارت به واسطه معرفی روشهای دقیق تحویل محصولات به تامینکنندگان توانست به یکی از بزرگترین و موفقترین فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی در جهان بدل شود. به توزیعکنندگان این امکان داده شد تا با استفاده از دادههای موجود در کامپیوتر، محصولاتی که توسط مشتریان خریداری میشود رصد کرده و این اطلاعات به آنها کمک میکرد تا موجودی اجناس در انبار و قفسهها را بهتر مدیریت کنند.
به توزیعکنندگان اجناس زمان دقیق تحویل کالا به انبارهای وال مارت اطلاع داده شده و از آنان خواسته شده بود تا تنها محمولههای کامل را در زمان تعیین شده تحویل دهند. این سیستم که بهطور مداوم تصفیه و پالایش شده است این امکان را برای وال مارت فراهم میکند تا از حجم ضایعات و هزینهها در چرخه تامین محصولات و کالاهای مورد نیازش بکاهد که این موضوع در نهایت موجب افزایش بهرهوری، تاثیرگذاری و درآمد خواهد شد.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
بازی بیسبال دارای تعداد زیادی از نکات هدایتگر است. نخست تلاش بسیار زیاد به منظور کسب برتری قابل توجه نسبت به رقباست. قانونگذاران ممکن است در مورد تسلط بر بازار نگران باشند اما بازیکنان بیسبال چنین نگرانی ندارند. تسلط تنها در موقعیتهای بسیار حساس و دشوار ایجاد میشود و به درستی از آن جلوگیری میشود اما با تلاش به منظور تسلط بر بازار یک شرکت میتواند پیشرفت کرده و این موضوع در نهایت به سود مشتریان است. این موضوع ارتباط بسیار نزدیکی با دو موضوع دیگر دارد؛ داشتن درک صحیح از محدودیتها و دریافتن این نکته که در این شرایط چه کاری میتوان انجام داد و نکته دوم پیشروی به میزان مورد نیاز. این نکته بسیار مهمی است که کسبوکار شما در بازار هدفتان پذیرفته شده باشد، بنابراین تا جایی که میتوانید پیش بروید بدون آنکه با مشتریان و مخاطبانتان بیگانه شوید.
مطرح کردن سوالات پیدرپی به شما کمک میکند تا در مورد محدودیتها بهتر تصمیم بگیرید. آیا اقدامی که قصد دارید انجام دهید به سود مشتریان است؟ آیا این حرکت موجب قانونشکنی میشود؟ آیا موجب آسیب مستقیم به یک رقیب میشود؟ و در نهایت اینکه آیا این اقدام موجب آسیب رساندن به منافع گروههای خاص و دشمنی فزاینده آنان خواهد شد؟ تنها پاسخ صحیح به سوالهای مطرح شده در بالا به ترتیب: بله، خیر، خیر و خیر است. ارائه خدمات بهتر و برتر به مشتریان نسبت به سایر رقبا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آغاز رقابت با یک شرکت تجاری رقیب بدون در نظر گرفتن خدمات و محصولاتی متفاوت، از هیچ توجیه منطقی برخوردار نبوده و تاثیر منفی بر کسبوکار شما خواهد گذاشت.
نکته مهم بعدی که توجه به آن ضروری است، حفظ فضای رقابت با دیگران و تمرکز روی این موضوع است. این به معنای اقدام به دو روش است؛ نخست، تزریق فرهنگ رقابتی، مشتریمدار و کارآفرین. دوم، دریافتن مزیت رقابتی خود نسبت به سایر رقبا و سپس بهرهبرداری صحیح و مستمر از آن. دو نکته دیگر در این میان بسیار مهم و قابل توجه است. از نقطه ضعف رقبا به سود خود استفاده و سعی کنید از رقابت مستقیم و رو در رو اجتناب کنید. از جمله مضرات رقابت مستقیم و رودررو با رقبا تمرکز بسیار زیاد روی آنهاست که هزینه این موضوع را مشتریان خواهند پرداخت. در نهایت سعی کنید دیدگاهی صحیح و سازنده را در خود و میان همکارانتان ایجاد کنید. بیشتر مردم میل و اراده پیروز شدن را در خود دارند، پس بهتر است از آن استفاده کنید. این امر مستلزم صبر فراوان، اتخاذ یک رویکرد عملگرا، میل و اراده برای تغییر و بهبود و توسعه مداوم است.
منبع : کانال هنر مدیریت
سهشنبه 27 بهمن 1394 ساعت 14:22