شرکت
مایکروسافت در سال 1975 توسط بیل گیتس و پال آلن تأسیس شد. مایکروسافت
عمدتاً به دلیل تولید دو محصول سیستم عامل مایکروسافت و مجموعه
نرمافزارهای آفیس، بازارهای جهانی فتح کرد. این شرکت همچنین طیف گستردهای
از نرمافزارهای دیگر برای کامپیوترهای رومیزی و سرورها را تولید نموده و
در حوزههای دیگر از جمله جستجو در اینترنت (Bing)، صنعت بازیهای
رایانهای (Xbox 360)، بازار خدمات دیجیتال (MSN) و تلفنهای همراه (widows
phone) نیز فعال است.
* قدرت، نتیجه اشتراک دانش و مدیریت آن است!
-
بیل گیتس، بر این باور است که: "مدیریت دانش یک اصطلاح فانتزی برای
ایدهای ساده است. اما چیزی که در عمل اتفاق میافتد مدیریت داده، اطلاعات،
اسناد و تلاش کارمندان در جهت بهبود رویههای کاری و انجام وظایف است".
-
دانش فردی در مقایسه با بازارهای بسیار پویای امروزی، به خودی خود راهگشا
نیست. شرکتها برای دوام در دنیای پر تکاپوی کنونی، به ضریب هوشی سازمانی
بالا احتیاج دارند که خود شامل تندذهنی، دانش و تخصص همه اعضای شرکت
میشود. با تکیه بر این توانایی، سازمان قادر خواهد بود که امکان به اشتراک
گذاشتن گسترده اطلاعات را فرآهم آورده و به افراد اجازه میدهد که ایدهها
و افکار یکدیگر را تقویت نمایند. بنابراین این عقیده کلی در مایکروسافت
دنبال میشود که:
* قدرت از تجمع دانش حاصل نمیشود بلکه قدرت نتیجه اشتراک دانش و مدیریت آن است *
* ابزارهای مدیریت دانش در مایکروسافت
* جلسات، کنفرانسها و نشستهای ویدئویی
* صبحانههای کاری به منظور به اشتراکگذاری دانش و تسهیل یادگیری
* کتابخانهای شامل پرسشها و بحثهایی که به محصولات شرکت مرتبط است (Biz-talk)
* منابع مختلف دانشی موجود در مایکروسافت نظیر وبسایتهای داخلی و پورتالهای اشتراکی
* ارتباطات روزمره و مداوم کارمندان در مورد به روزرسانیها و محصولات
* یادگیری در مایکروسافت
طرحهای یادگیری برای کارکنان در مایکروسافت را میتوان به سه بعد تقسیم کرد:
*
دورهها و آموزشهای مختص وظایف و نقشهای کاری: این دورهها عمدتاً از
نوع آنلاین و آموزش الکترونیکی هستند اما در برخی موارد میتوانند به صورت
دورههای خارجی و شرکت در کنفرانسها نیز برگزار شوند.
*
یادگیری چهره-به-چهره در حین کار: همان یادگیری از طریق تجربه است که از
طریق تعامل با همکاران به دست میآید (مثلاً جلسات ارائه که روزهای جمعه در
حین نهار برگزار میشود).
*
یادگیری از طریق جستجوی اطلاعات به هنگام نیاز: تمرکز بر پایگاههای داده و
کتابخانههای دیجیتالی همانند نرمافزار شیرپوینت و وبلاگها.
* مهمترین فناوری مورد استفاده
*
مایکروسافت SharePoint: برای اولین بار در سال 2001 راهاندازی شد. از نظر
تاریخی با مدیریت محتوای اینترانت و مدیریت اسناد همراه است، اما نسخههای
اخیر آن، به طور قابل توجهی دارای قابلیتهای وسیعتری است. شیرپوینت توسط
78 درصد از 500 شرکت برتر لیست شده در مجله فورچون استفاده میشود و
مایکروسافت بین سالهای 2006 تا 2011، بیش از 36.5 میلیون مجوز کاربری از
این نرمافزار را به فروش رساند.
* وجه تمایزها!
دو تفاوت عمده وجود دارد که مایکروسافت را از شرکتهای دیگر متمایز
میسازد. یکی حجم اطلاعات مبادله شده است و دیگری دفاتر با چشمانداز باز،
نه تنها به صورت فیزیکی بلکه جو سازمانی باز هنگام به اشتراکگذاری دانش.
بدینترتیب که کارکنان سعی میکنند در کنار میزهای کار یکدیگر بنشینند و با
یکدیگر تبادل عقیده نمایند؛ همچنین آنها سعی میکنند هر روز با افراد
مختلفی آشنا شوند و اوقات استراحت یا ناهار را با یکدیگر بگذرانند.
بنابراین فرهنگ به اشتراکگذاری دانش در شرکت نهادینه شده و حتی مدیران
بالا نیز دارای چشمانداز باز میباشند.
نتایج
*
تولید محصولات نرمافزاری، فرآیندی مبتنی بر دانش است و اغلب موارد به
دانش فنی خاصی نیاز دارد تا روشهای مؤثر استفاده از محصولات تعیین گردد.
مایکروسافت میداند که این نوع دانش برای شرکت ضروری است و تلاش بسیاری
برای توسعه و حفظ سطح دانش در سازمان انجام میدهد. استراتژی مدیریت دانش
در مایکروسافت با فرهنگ سازمانی ادغام و یکپارچه شده و به بخشی از رویههای
طبیعی کاری پرسنل بدل گردیده است.
یکشنبه 27 دی 1394 ساعت 11:23