دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی
دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی

تصمیمات برنامه ریزی شده

تصمیم های برنامه ریزی شده بخشی از اقدامات کاربردی یک مدیر است اینها تصمیم هایی هستند که بر حسب عادت , قانون یا رویه اخذ می گردند. هرچند تصمیم های برنامه ریزی شده , تا حدی آ زادی مدیر را محدود می سازند ، چون سازمان به جای فرد تصمیم می گیرد. اما این تصمیم ها , وقت مدیر را برای پرداختن به مسائل کلان تر آزاد می کند. و ضروری است بخشی از اینگونه تصمیمات را برنامه ریزی کرده و مطابق با رویه ای خاص به اجرا در آورید.  
هر چه تصمیم ها , نامنظم تر , جدیدتر و دارای نتایج عمده تری باشد , یا به بیان دیگر پیچیده تر باشد و تعهدات بیشتری را در بر داشته باشد , به همان نسبت هم تبدیل آنها به شکل برنامه ریزی شده دشوارتر خواهد بود. اگر مساله تکرار شود و عوامل تشکیل دهنده آن را بتوان تحلیل , پیش بینی و تعریف کرد انگاه چنین مساله ای را می توان برنامه ریزی کرد .

مثال 1
تعیین میزان مطلوب سطح موجودی کالایی در انبار , کمک موثری به واقعیت یابی و پیش بینی می کند ; ولی به هر حال تحلیل دقیق هر یک از عوامل مساله می تواند به یک رشته تصمیم های برنامه ریزی شده بینجامد.

مثال 2
تصمیم گیری نسبت به چگونگی برخورد با تک تک شکایات مشتریان وقت گیر و هزینه بر است ، ولی رویه ای که بیان می دارد :
 اعتراضات , فقط تا مدت دو هفته پس از انجام خدمت یا خرید کالا مجاز است
موضوع رسیدگی به شکایات را به میزان قابل ملاحظه ای ساده می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد