تصمیم
های برنامه ریزی شده بخشی از اقدامات کاربردی یک مدیر است اینها تصمیم
هایی هستند که بر حسب عادت , قانون یا رویه اخذ می گردند. هرچند تصمیم های
برنامه ریزی شده , تا حدی آ زادی مدیر را محدود می سازند ، چون سازمان به
جای فرد تصمیم می گیرد. اما این تصمیم ها , وقت مدیر را برای پرداختن به
مسائل کلان تر آزاد می کند. و ضروری است بخشی از اینگونه تصمیمات را برنامه
ریزی کرده و مطابق با رویه ای خاص به اجرا در آورید.
هر چه تصمیم ها ,
نامنظم تر , جدیدتر و دارای نتایج عمده تری باشد , یا به بیان دیگر پیچیده
تر باشد و تعهدات بیشتری را در بر داشته باشد , به همان نسبت هم تبدیل آنها
به شکل برنامه ریزی شده دشوارتر خواهد بود. اگر مساله تکرار شود و عوامل
تشکیل دهنده آن را بتوان تحلیل , پیش بینی و تعریف کرد انگاه چنین مساله ای
را می توان برنامه ریزی کرد .
مثال 1
تعیین
میزان مطلوب سطح موجودی کالایی در انبار , کمک موثری به واقعیت یابی و پیش
بینی می کند ; ولی به هر حال تحلیل دقیق هر یک از عوامل مساله می تواند به
یک رشته تصمیم های برنامه ریزی شده بینجامد.
مثال 2
تصمیم گیری نسبت به چگونگی برخورد با تک تک شکایات مشتریان وقت گیر و هزینه بر است ، ولی رویه ای که بیان می دارد :
اعتراضات , فقط تا مدت دو هفته پس از انجام خدمت یا خرید کالا مجاز است
موضوع رسیدگی به شکایات را به میزان قابل ملاحظه ای ساده می کند.
شنبه 12 دی 1394 ساعت 10:07