وسوالات بسیار دیگر که اینجا مجال آنها نیست… اما باید دانست که یکی از دلایل مهم این تغییر رفتارها، ضعیف بودن موقعیت مدیر و سرپرست در اثر همین دور زدنهاست. البته باید تاکید کرد که این تغییر رفتارها منشاء های دیگری نظیر ضعیف بودن خود مدیر و سرپرست را نیز دارد که درجایی دیگر مفصل به آن خواهیم پرداخت.
ممکن است گاهی گزارشات دریافتی ما از زیر مجموعه که توسط مدیران پایین دست
ارائه میشود خلاف واقع باشد و کسانی از سازمان قصد آگاه کردن ما را داشته
باشند(همان نیت خیر خواهانه) این موارد را چطور تشخیص دهیم؟
آیا پرداختن و استقبال از آنها جایز است؟
در
پاسخ باید گفت متاسفانه تشخیص این موارد بسیار سخت بوده و استقبال از آن
نیز مخرب است، اما در هر صورت باید با رفتار صحیح این موارد را نیز مدیریت
نماییم. در زیر یک نمونه رفتار غلط آورده شده و به دنبال آن رفتار صحیح نیز
بیان شده است. شاید دادن یک فرمول، برای رفتار صحیح در برخورد با این
پدیده، برای تمامی موارد امکان پذیر نباشد اما میتوان با تغییر و اصلاحاتی
با توجه به خلاقیت خود آنرا در اکثر موارد بکار برد.
مثال:
من مدیر واحد مستقلی بودم که گروه های مختلفی زیر مجموعه من بودند روزی که از مرخصی چند روزه برگشتم مدیر ارشدم به من گفت:
”
چند روز پیش فلان واحد به من مراجعه و گفته اند که برخی قطعات سفارش داده
شده ما هنوز خریداری نشده اند و من گفته ام که مدیر شما باید از کجا اهمیت
کار شما را بداند شما باید پیگیری بیشتری میکردید و اهمیت آنرا یادآور
میشدید و یا به من مراجعه میکردید تا بودجه در اختیارتان قرار دهم.”
همانطور
که مشخص است در این گفتگو ، مدیر من سعی بر تبرئه من داشته اند… ولی آیا
واقعا من باید خبر از اهمیت این موضوع نداشته باشم؟ آیا بی خبری من قابل
قبول است؟ … به طور حتم نه، بی اطلاعی من قابل قبول نیست. در اینجا نقش من
کاملا نادیده گرفته شده است و در گفتگوی فوق علیرغم اینکه سعی بر تبرئه من
بوده ولی کاملا مخرب است و اثرات منفی بر جای خواهد گذاشت.
رفتار مناسب:
رفتار صحیح در این مورد توسط مدیر ارشد من این جملات بود:
“مدیر شما حتماً دلایلی برای این تعویق دارد بگذارید ایشان کار خودشان را انجام دهند برای پیگیری به ایشان مراجعه کنید“
ممکن
است موضوع برای مدیر ارشد بسیار پر اهمیت بوده و واقعاٌ قصد دخالت داشته
باشد، از طرفی نیزممکن است من واقعاً کارم را اشتباه انجام داده باشم و فرد
به قصد خیرخواهانه این موضوع را به مدیریت ارشد گزارش داده است… اشکال
ندارد، کار مدیر ارشد اینجا تمام نشده است بعد از برخورد با موضوع فوق خودش
باید سراغ من بیاید و دلایل تاخیر را جویا شود. اینطور علاوه بر اینکه
موقعیت مدیر خود را تضعیف نکرده مشکل را نیز به حال خود رها نکرده است.
بهترین برخوردها با این موضوع، در بیشتر موارد در محدوده همین چند جمله
خلاصه میشود یعنی شما ابتدا با برخوردی مناسب از تکرار عمل دور زدن مدیر
جلوگیری کرده اید، از طرفی هم در جلسات خصوصی مسائل را از مدیریت پیگیری و
خواهان پاسخ میشوید.
فراموش نکنیم تضعیف مدیران و سرپرستان زیر
مجموعه حاصلی جز بی نظمی، از هم پاشیدن سیستم کاری، کاهش سرعت فرآیندهای
کاری، بهره وری پایین ،افزایش حجم کارهای شما به طوری که باید ریزترین
مسائل نیز با نظر شما اجرا شود و … را به دنبال نخواهد داشت.
بکوشید سیستم کاری شما تقویت شود تا بهره وری سیستم بهبود یابد.
ارشیا دکامی
منبع : مدیریت کاربردی