تصمیم
گیری یکی از بنیادی ترین ارکان مدیریت است و در واقع تصمیم درست و به موقع
است که یک مدیر را موفق می گرداند.
تردید و یا تاخیر در تصمیم گیری و
تصمیم گیری نابجا موفق ترین مدیران را هم در معرض شکستی مهلک قرار می دهد.
در این وادی سه گروه مدیر وجود دارد:
1. گروه اول ،غالباَ حدود تصمیم گیری خود را به آنچه روی کاغذ آمده است،
محدود می کنند و براساس آنچه زیر دستان نوشته و به دستشان داده اند تصمیم
می گیرند .
2. گروه دوم ، گزارش ها و مستندات همکاران خود را نادیده می گیرند و بیهوده
تلاش می کنند که شخصاَ و بی اعتنا به اطلاعاتی که زیر دستان جمع آوری کرده
اند، تصمیم بگیرند .
3. گروه سوم، تصمیم می گیرند ، ولی بلافاصله تصمیم خود را تغییر می دهند.
طرز تشخیص
برای تشخیص دقیق این بیماری میان تصمیمات اساسی و تصمیمات عادی تفکیک قائل شوید .
در
وهله اول سه پرونده را که به تشخیص خودتان محتوی تصمیمات عادی شماست بررسی
کنید . اگر برای اخذ این تصمیمات عادی به همان اندازه ی تصمیمات اساسی
مکاتبه و صرف وقت کرده اید مطمئن باشید که این میکروب مدتهاست در وجود
مبارک رخنه کرده است.
اکنون سه پرونده که به تصمیمات اساسی منتج شده
است را بررسی کنید ، اگر حتی یکی از پرونده ها مورد بررسی عمیق و دقیق
جنبه های مختلف موضوع قرار نگرفته است ، بی درنگ در صدد درمان خود برآیید.
طرز درمان
از
لحاظ کش دادن تصمیمات غیر اساسی از این پس سعی کنید قبل از اخذ تصمیم ،
ابتدا شرایط و مقتضیات موضوع مورد تصمیم را تجزیه و تحلیل کنید و به تناسب
این شرایط و مقتضیات تصمیم بگیرید .
از لحاظ تصمیمات اساسی ، همیشه از همکاران خود بخواهید گزارش های مشروحی متکی بر بررسی های جوانب مختلف موضوع برای شما تهیه کنند .
همچنین بخواهید که گزارشی از مشکلات اساسی که طی چند ماه آینده در حوزه ی مسئولیت خود با آن مواجه خواهند شد به شما ارائه کنند.
منبع : مدیریت کاربردی
پنجشنبه 26 آذر 1394 ساعت 13:06