رزومه یک گزارش چند صفحه ای شامل معرفی یک شخص و مهارت های اوست تا کارفرما با یک نگاه اجمالی بتواند با توانایی های او آشنا شده و در صورت نیاز او را دعوت به مصاحبه کند.
یکی از نکاتی که در رزومه نویسی مهم است این است که شما برای هر آگهی رزومه متناسب با آن را تهیه کنید حتی این که آگهی در کجا منتشر شده می تواند به شما کمک کند بفهمید شرکت در چه سطحی است و برای جلب اعتماد مدیرش چه طور رزومه ای باید فرستاد. معمولا شرکت هایی که وضع مالی بهتری دارند و در سطح بالاتری هستند آگهی هایشان را در روزنامه های معتبر و در صفحات داخلی منتشر می کنند. شرکت های کوچکتر اما آگهی های خود را در صفحات آگهی و روزنامه هایی که کمتر مشهور هستند می دهند.
مسلما شرکت هایی که برای آگهی هایشان هزینه بیشتری می کنند توقع دارند که افراد بهتری را هم استخدام کنند این که بهترین افراد چه کسانی هستند در شرکت ها و حتی کشورهای مختلف متفاوت است.
*رزومه های تمیز و تایپ شده نسبت به دست نویس ها شانس بیشتری دارند.
*برای رزومه نوشتن از کاغذ های استاندارد A4 استفاده کنید
*اگر رزومه خود را ایمیل می کنید در قسمت عنوان به صورت انگلیسی و نام ونام خانوادگی تان مشخص کنید رزومه متعلق به چه کسی است.
*برای آگهی های فارسی رزومه فارسی بفرستید رزومه انگلیسی فورا رد می شود. این قانون در مورد آگهی های انگلیسی هم صدق می کند.
*جملات را به صورت نگارشی و با فعل و فاعل تنظیم کنید و از نوشتن داستان خودداری کنید رزومه هایی که به صورت نامه ای و با جمله بندی هایی مثل اینجانب ... فرزند... متقاضی کار ... هستم. شانس کمی دارند.
*از فونت های ساده و مرسوم استفاده کنید.
*سوابق کاری تان را به شکل مناسبی ارائه نمایید.
* دروغ گفتن و بیان نادرست حقایق فقط کار خودتان را دشوار می کند و با مشکل مواجه خواهیید شد.
*از رزومه های خارجی اقتباس نکنید .
*تعداد صفحات رزومه نباید بیش از چهار صفحه باشد و در صورتی که 5 سال سابقه کار دارید تلاش کنید بیش از یک صفحه رزومه نداشته باشید.
*انتهای رزومه نیازی به ذکر نام و امضا ندارد.