اگر به
فعالیت مدیرانی که آنها را هوشمند میدانیم نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که
آنها خود را با افرادی که از آنها باهوشتر هستند احاطه کردهاند. این یک
امر ضروری است، چرا که در غیر اینصورت نمیتوانند به عنوان مدیر رشد و ترقی
کنند، و این در حالی است که رشد و پیشرفت یکی از ویژگیهای بارز مدیران
ممتاز است. مدیران باهوش به اندازه کافی فروتن هستند تا بپذیرند که همه چیز
را نمیدانند، بنابراین به متخصصین موجود در زمینههای مختلف تکیه و
اعتماد میکنند. طی یک نظرسنجی صورت گرفته توسط مجله دانشکده کسبوکار
هاروارد، مشخص شد مدیرانی که از خود فروتنی نشان میدهند در مقایسه با
آنهایی که خود را بیجهت دست بالا میگیرند، از نظر دیگران مدیران موفقتری
هستند.
برای بالا بردن سطح "دانش" خود و پیشرفت و ترقی به عنوان یک
فرد و یک مدیر، هفت شخصیتی را که به ما برای رسیدن به این امر کمک خواهند
کرد، در اینجا معرفی میکنیم:
1- شخصیتهای مخالف
این
قبیل افراد هنگامی که همه به سمت راست میروند تمایل دارند که به سمت چپ
بروند. آنها وضع موجود را به چالش میکشند چراکه "قابل قبول بودن" هیچگاه
آنها را ارضا نمیکند. آنها همواره به دنبال بازتعریف کردن آنچه که "درست"
است، هستند و این کار را نیز انجام میدهند و همچنین تفکرات شما را نیز به
چالش میکشند.
2- شخصیتهای کنجکاو
آیا تاکنون در
اطراف خود با اشخاصی مواجه شدهاید که بیوقفه سؤال میپرسند، گویی
میخواهند زندگینامه شما را بنویسند؟ کنجکاوی مسیری است به سمت بینش و
خودشناسی بیشتر. معمولاً افرادی که پشت سر هم سؤال میپرسند آزارمان
میدهند اما این اذیت و آزار مقطعی است و در بلند مدت به نفعمان خواهد
بود.
3- شخصیتهای منتقد
زیر میکروسکوپ اجتماع بودن
جالب نیست. کار کردن با اشخاص آسانگیر و ستایشگر که هیچ اندیشهای را به
چالش نمیکشند بسیار راحتتر است. با این وجود این افراد منفعل تفکرات شما
را نیز به چالش نمیکشند. هرچند روحیه انتقادی داشتن مثل یک دسته گل رز
خشکشده کسی را خوشحال نمیکند، اما باید قبول کنیم که انتقاد یک راه مؤثر
برای افزایش خودآگاهی میباشد.
4- شخصیتهای صریح
صراحت
نیز شرایطی مشابه انتقاد دارد. صحبت کردن از دانش خود، شجاعت میخواهد و
اگر شما این جسارت را نداشته باشید پس چگونه ارزشهای ارتباطی خود را به
عنوان یک مدیر، یک دوست، یک همکار، یک خواهر یا برادر بازگو خواهید کرد؟
شما
قطعاً دوست ندارید که بشنوید بوی دهانتان دیگران را آزار میدهد یا اینکه
آخرین آمار فروش شما از بین ده نفر در رتبه 5 به لحاظ برتری قرار داشته
است. اما همکاران رک شما با بدون در نظر گرفتن علاقه شما، به شما خواهند
گفت و این برای شما فرصتی برای فکر کردن و رشد کردن فراهم میآروند.
5- شخصیتهای رقابتی
کمی
رقابت هیچگاه به کسی آسیب نمیرساند. در واقع رقابت پایه و اساس ایجاد یک
کاروکسب است. عدم وجود رقبا برای به چالش کشیدن استراتژی، اهداف، محصولات
یا خدمات شما، این احتمال را به وجود میآورد که گرفتار دام غرور شوید.
اطراف خود را با افراد رقابتی پر کنید چراکه آنها همواره به دنبال بهترین
چیزها هستند و از شما شخص بهتری میسازند.
6- شخصیتهای رازدار
رازدار
شخصی است که شما تحسینش میکنید، شخصی که تندیسی از "درستی" است و شخصی که
شما برایش احترام خاصی قائل هستید. به ویژه مدیران به اشخاص رازدار
نیازمند هستند. مدیران بدون وجود شخصی که ایدهای را با او درمیان بگذارند و
یا بازخودها را به اشتراک بگذارند، تنها هستند. افراد رازدار و محرم فضایی
را به وجود میآورند که در آن مدیران میتوانند دیدگاهشان را به اشتراک
بگذارند و چشماندازی بدست بیاوند.
7- شخصیتهای همکار
در
مقایسه درونگر و برونگرا بودن، برونگراها تمایل به همکاری بیشتری دارند،
چراکه آنها از تعامل با دیگران انرژی کسب میکنند. در مقابل این بدان معنا
نیست که افراد درونگرا از همصحبتی با دیگران لذت نمیبرند، آنها فقط
انرژیشان را در تنهایی خود کسب میکنند. مهم نیست که شما در کجای این طیف
قرار دارید؛ مهم این است که همواره چیزی برای کسب کردن از اشخاصی که تمایل
به همکاری و به اشتراک گذاشتن ایدهها با شما دارند، وجود دارد. هرچه باشد
همیشه جمع از تکتک افراد باهوشتر است.
اگر میخواهید
کارآیی شخصیتان را بهینهسازی کنید ، خود را با اشخاصی که با شما همفکر و
متفاوت هستد احاطه کنید. تنها زمانیکه هر دو طرف ماجرا را بشناسید،
میتوانید به مؤثرترین نتایج دست یابید.
چهارشنبه 4 آذر 1394 ساعت 10:49