دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی
دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی

نظریه ی لوتر گیولیک و لیندال ارویک ( POSDCORB )

اصطلاح (POSDCORB) برای اولین بار توسط لوتر گیولیک و لیندال ارویک مطرح شد.

POSDCORB در واقع لغت با مفهوم خاصی نیست، بلکه از کنار هم قرارگرفتن یک سری از حروف لاتین که اول یک سری از وظایف مدیران می باشد تشکیل شده است.

به بیان دیگر لوترگیولیک و لیندال ارویک که یکی از دانشمندان معاصر علوم اداری می باشد ، وظایف مدیر را در اصطلاح لاتین POSDCOD خلاصه می کند.

این اصطلاح مفهوم خاصی ندارد و صرفاً برای کمک به حافظه درست شده است. 

 

بنا بر این طبقه بندی حروف اصطلاح نامبرده معروف وظایف مدیران به شرح زیر است :

Planing – برنامه ریزی :

برنامه ریی در واقع شالوده مدیریت می باشد و شامل پیش بینی عملیات اساسی و تعیین طرق اجرای آن به منظور تأمین اهداف سازمان است.

Organizing – سازماندهی :

سازماندهی در واقع بیانگر ساز و کارهای هماهنگی است که مشخص می کند چه کسی به چه کسی باید گزارش دهد. در واقع شامل تعیین حدود اختیارات است که طبق آن وظایف از هم تفکیک می شود.

Staffing – کارگزینی :

کارگزینی و امور مترتب بر آن که شامل استخدام، کارآموزی و همچنین تأمین شرایط مساعد کار و سایر موارد است یکی از مهمترین وظایف مدیران می باشد.

Directing – فرماندهی :

فرماندهی یکی از وظایف مدیران می باشد که شامل عمل مداوم اخذ تصمیم های خاص یا کلی و صدور دستور به منظور هدایت و رهبری سازمان است . وحدت فرماندهی نیز یکی از اصول چهاردهگانه هنری فایول می باشد.

Coordinating – هماهنگی :

شامل عمل مهم تطبیق وظایف مشاغل مختلف سازمان به منظور تحقق یافتن هدف مطلوب می باشد.هماهنگی دارای یک سری فنون و سازوکارهای خاص است که در یادداشت های مختلف مدیریتی به آن اشاره شده است.

Reporting – هماهنگی :

ارتباطات به عنوان وظیفه ای که انتقال دهنده پیام ها، گزارشات، دستورات و … می باشد یکی از مهمترین موارد مطروحه در نظریه گیولیک است. در واقع به معنای آنکه مجری کسانی را که در برابر آنها مسئول است از جریان پیشرفت امور آگاه می سازد. گزارش دهنده باید در اثر مطالعات، تحقیق و بازرسی از جریان پیشرفت امور آگاه باشد.

Budgeting – بودجه بندی :

بودجه بندی یکی از مهمترین وظایف مدیریت در نظریه گیولیک است که شامل تنظیم طرح مالی عواید و مخارج سازمان و نظازت بر اجرای آن می باشد.بودجه بندی شامل انواع و تکنیک های مختلف است که در کتب بودجه ریزی مطرح گردیده است.


این هفت طبقه بندی وظایف مدیران طبق اصل گیولیک است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد