در حالی که انتظار میرفت قانونی شدن نتورک مارکتینگ در ایران، به آرزوی دیرینه ی مشتاقان و علاقهمندان این صنعت برای فعالیت اصولی و علمی جامه ی عمل بپوشاند؛ اما متاسفانه این روزها شاهد رفتارهای هرمی گونه و مغایر با اصول علمی و آیین نامه های قانونی در برخی از شرکتهای دارای مجوز فعالیت بازاریابی شبکهیی هستیم.
مهمترین خطری که این صنعت نوپا در ایران را تهدید میکند، بازگشت نگرش "بهانه بودن محصول" به عرصه ی نتورک این سرزمین است.
متاسفانه کم نیستند لیدر!هایی که عامل اصلی شکل گیری این صنعت یعنی محصول را بهانه میدانند و با شعارهای گلد کوئستی سعی در اغوای افراد با توسل به پلن درآمدزایی میکنند.
بسیاری دیگر نیز با استراتژی "خرید اجباری" سعی در بالابردن حجم فروش شرکت میکنند که این نیز مغایر با نص صریح قانون است.
در اکثر شرکتهای موجود نیز ما با مشتی محصولات بی کیفیت رو به رو هستیم که با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی آن کالا، عرضه میشوند. وانگهی به دلیل فراهم نکردن زیرساختهای لازم از طرف کمپانی، همان محصولات بی کیفیت و گران نیز با تاخیرهای دو سه ماهه به دست خریداران میرسد!
خطر بعدی در مورد پلن درآمدزایی این شرکتها است. بسیاری از شرکتها این روزها بر سر پرداخت بیشتر پورسانت با هم به رقابت میپردازند و در یک نظام مقایسهای سعی در جذب افراد به سیستم خودشان میکنند. در این جا میخواهم نظر عزیزان مخاطب این وبلاگ را به دو نکته جلب کنم:
یکی اینکه باید دید این پورسانتها از چه کانال هایی تامین میشوند؟ وقتی یک ساعت ۲ دلاری در یکی از این شرکتها با قیمت حدود ۱۲۰ هزار تومن به فروش میرسد و یا شامپوی ۴ هزار تومانی به قیمت تمام شده ی کارخانه، به مبلغ ۱۶ هزار تومن فروخته میشود؛ معلوم است که میتوان تا ۶۰ درصد هم پورسانت پرداخت کرد!
مگر کم بودند سایتهای به اصطلاح اینوست که تا ۵۰ درصد هم سود ماهیانه به سرمایهگذاران خود پرداخت میکرد؟ خب! سرنوشت آن سایتها چه شد؟
دوم اینکه در مواردی هم دیده شده که به افراد وعده ی پورسانت بالا و وسوسه کنندهای از نظر درصد، داده میشود ولی وقتی آنها وارد گود میشوند، میبینند که امتیاز محصولات، خیلی زیر ۱ و حتا نزدیک نیم است. بنابراین عملا پورسانتی که وعده داده شده، نصف میشود!
بنابراین با فرض وجود یک محصول با کیفیت و به قیمت، خروجی پورسانتها و یا pay out یک شرکت حداکثر میتواند تا ۵۰ درصد باشد.
خطر بعدی که منجر به اخطارهای پیاپی از طرف مقامات ذیصلاح گردیده، تکثیر آفیس و دفاتر کاری ست که این نیز میراث شوم به جا مانده از کوئست است. ما اگر میخواهیم این صنعت به سرانجام مقصود برسد، باید تابع النعل بالنعل قانون باشیم. قانون میگوید تمام دفاتر اعم از مرکزی یا نمایندگی میبایست از مجرای قانونی مجوزهای لازم را اخذ نمایند. و با صراحت شرح وظایف این دفاتر را اعلام نموده که به آموزش و احتمالا نمایش نمونه محصولات خلاصه میشود.
برگزاری جلسات معرفی کار و پرزنتیشن هر جایی ممکن است. خانه و پارک و کافی شاپ و غیرو. پس اجازه دهیم این صنعت به راه منطقی و آزموده شده ی جهانی خود برود.
با رعایت نکردن مواردی این چنینی متاسفانه شاهد آن هستیم که چند شرکت، تعلیق موقت؛ یک شرکت، تعطیل و چند شرکت هم از ۱ تا ۴ اخطار دریافت کردهاند که این موضوع اصلا و ابدا به نفع صنعت ما نیست.
فرقی نمیکند که شما در کدام شرکت فعالیت میکنید؛ تعلیق و یا الغای هر کدام از این شرکتها، ضربه ی بزرگی به صنعت بازاریابی شبکهیی در ایران است.
هدف اصلی ما این است که با بالا بردن سطح آگاهی مردم و همچنین کمک به اصلاح جریان های انحرافی به وجود آمده در بعضی از شرکتها، به رشد و توسعه ی این صنعت زیبا و انسانی کمک کند.
امید که همه مطیع قانون باشیم.
مطلب ارسالی کاربران
با سپاس از شبکه تات