امروزه
داشتن بیش از یک شغل در زندگــی امری کاملاً اجتناب ناپذیر است. صحبت بر
سر انعطاف پذیری است. در جوامع علمی و در قرن 21 همه ما در طول زندگی یاد
می گیریم که تکنیک ها و مهارتهای جدید را کسب کنیم و خود را به این تفکر
عادت دهیم که در آینده در 2، 3 و حتی 4 زمینه شغلی متفاوت فعالیت نماییم.
برای اینکه در قــرن حاضر از نظر شغلی موفق باشید، باید به 10 نکته زیــر
توجه داشته باشید :
۱- همگــام بودن با تکنولــوژی
تأثیر پیشرفت سریع تکنولوژی همه ابعاد زندگی، بخوبی قابل مشاهده است؛ ولی هیچ ترسی نداشته باشید. لزومی ندارد که شما در هر رشته و زمینه ای متخصص باشید. فقط باید پیگیر این مسئله باشید که چه تکنولوژی جدیدی وارد بازار شده است و از آن برای افزایش تواناییهای شخصی خود استفاده کنید.
۲- مدیـــریت اطلاعات
داشتن اطلاعات، منبع بسیار با ارزشی برای هر مدیر محسوب می شود. سعی کنید که اطلاعات خود را در همه زمینه ها گسترش دهید. حافظه خود را تقویت نمایید تا اطلاعات کسب کرده را فراموش نکنید و از آنها بتوانید در همه جا استفاده کنید. همچنین ضروری است که اطلاعات جمع آوری شده را در جایی ثبت نمایید تا در صورت فراموش کردن بتوانید دوباره به آنها دست پیدا کنید.
۳- تعــادل احساســات
تقریباً استرس در طول روز همراه انسان است. بنابراین، برقراری تعادل میان کارهای شخصی و شغلی به کنترل استرس کمک می کند. داشتن تعادل در احساسات، نشانگــر دستیابی شما به چشم انداز مورد نظرتان است.
۴- مدیــریت ارتباطات بــر ارتباطات
بر ارتباطات خود مدیریت کنید، نه بر کارمندانتان. نکته مهم این است که بتوانید بدون بیان مشکلات در یک محیط کاری پرتحرک از نحوه ارتباط کارمندان تمام وقت، پاره وقت، قراردادی و آموزش دیده به ضعفهای موجود در سیستم پی ببرید و از تواناییهای درونی آنها برای رسیدن به اهداف سازمان سود ببرید.
۵- توانایـــی سازگــار شدن با محیط
در دنیای به شدت متحول کار، باید یاد بگیرید که خود را با شرایط محیطی پر تحرک تطبیق دهید. یک مــدیر موفق باید بتواند در ظرف یک دقیقه نقش خود را از سیاستگذار به حامی یا هدایت کننده گـــروه تغییر دهد.
۶- مدیـــریت منابع
همواره میزان بودجه تخصیص یافته، کم است. بنابراین، استفاده بهینه از منابع تحت اختیار توسط مدیر ضروری است. تجربه و دانش کارمندان اهمیت فراوانی دارد و میتوان از آن به عنوان یک عامل پیش برنده برای شرکت استفاده کرد. کار مهم مدیـــر، آمــوزش کارمندان، ایجاد انگیزه همـــراهی در آنها و همــچنین ایجاد زمینه های پیشـــــرفت چشمگیـــر در سازمـــان است.
۷- اخلاق خـــوب
مهارتهای رفتاری برای سازمان، در حکم یک فیلتر است. اخلاق خوب یک مدیر به تمام کارمندان منتقل می شود. با اخلاق خوب می توانید صداقت، وفاداری و همدلی را در کارمندان خود ایجاد نمایید. تقویت این عامل شخص را به سوی موفقیتهای اقتصادی هدایت می کند.
۸- تنــوع
امروزه مدیــران با قشرهای مختلفی از مردم کار می کنند. از اینرو، آشنایی با رفتارها و دیدگاههای آنان امری کاملا ضـــروری است.
۹- هدایت نه مدیـــریت
مدیر باید همانند یک رهبر، خلاق بوده، به دنبال هــدفهای بلند مدت باشد و کارکنان خود را مورد تــــوجه قرار دهد. ایجاد اعتماد و تحرک از ویــژگیهای یک رهبــــر موفق است.
۱۰-رویای شغلــــی
رویاهای شغلی شما نباید یک هدف مقطعی یا شخصی باشد. امروزه، مدیرانی موفق هستند که بتوانند میـــزان پتانسیل کاری موجود در سازمان خود را پیش بینی کنند و تشخیص دهند که اهـــداف شغلی شان تا چه میـــزان تحقق پیدا می کنند.