درحالیکه محصولات قبلا براساس شواهد و غرایز شخصی بازاریابان بازاریابی میشدند، در حال حاضر دادهها و الگوریتمهایی برای پیشبینی دقیق رفتار مصرفکننده بهکار گرفته میشوند. نتیجه نهایی تصمیمگیری در خصوص نحوه، زمان و چگونگی انجام تبلیغات براساس اطلاعات معتبر است. تقریبا مسلم است که تحلیلهای پیشبینی کننده اصول رایج در دنیای مدیریت منابع انسانی و تصمیمات مرتبط با آن را به طرز قابلتوجهی تحتتاثیر قرار داده است. آنچه شگفتآور است این حقیقت است که این ابزارها و تکنیکها دهههای متمادی کاربرد داشتهاند و در حال حاضر نیز در بسیاری از صنایع با موفقیت استفاده میشوند. در دهههای گذشته شاخصهای FICO اصول رایج موسسات اعتباری را دگرگون کردهاند، در واقع الگوریتمهای رایانهای امروز وظیفه سنجش و تشخیص امکان اعتباردهی به افراد را برعهده دارند. بهطور مشابه تبلیغاتی را در نظر بگیرید که قبلا تقریبا بهصورت بیهدف صورت میگرفت، درحالیکه امروز به مدد اینترنت نحوه بازاریابی و معرفی محصولات به مصرفکنندگان با توجه به پیشینه وبگردی یا عادات آنان صورت میگیرد. ۴ مرحله اصلی تجزیه و تحلیل افراد تحولی که از آن سخن گفتیم توانسته است انقلابی عظیم در نگرش صنایع مختلف نسبت به مقوله مدیریت منابع انسانی ایجاد کند. با حرکت روبه جلوی سازمانها در مسیر این تغییر میتوان ۴ مرحله اصلی بلوغ را مشاهده کرد:
1- پرسش و پاسخ ویژه. این مرحله از بلوغ شامل بررسی منابع اطلاعاتی به روشی منصفانه و با هدف پاسخ به پرسشهای مورد نظر است. تحلیل بهطور معمول مستقل است و نمیتوان از پاسخهای تکراری برای پرسشهای مختلف استفاده کرد: بهترین و بدترین مدیران چه کسانی هستند؟ آیا برنامه ارجاع به خوبی کار میکند؟
2- تجزیه و تحلیل گذشته نگر. این مرحله از بلوغ نیز شامل متمرکز کردن اطلاعات بهمنظور تحلیل گذشته نگر بر اساس فنون آماری نظیر همبستگی و نمودارهای خطی است. این فرآیند شاید به واسطه کاربرد پلتفرمهای کسبوکار هوشمند یا داشبوردهای مدیریت منابع انسانی قابل اجرا باشد.
3- تجزیه و تحلیلهای پیشبینی کننده. این مرحله بلوغ شامل متمرکز کردن اطلاعات بهصورت تکی است که بیشتر شبیه مرحله دوم است و در ادامه استفاده از تکنیکهای اقتصادسنجی پیشرفته بهمنظور انجام مدل سازیها و تحلیلهای «چه میشود اگر» است.
البته باید به یاد داشت آنچه سعی در شناختش داریم انسانی کاملا پیچیده است که بهراحتی قابل شناسایی نیست. عصر هیجانانگیزی برای مدیریت منابع انسانی فرا رسیده است. تجزیه و تحلیل افراد به آرامی در حال تغییر دادن روند استخدام، توسعه و ترویج نیروی انسانی است. سازمانهای خلاقی نظیر گوگل در نقش نوآوران اولیه در حال هموار کردن مسیر برای سایرین هستند. در پنج سال آتی موجی از تحولات را شاهد خواهیم بود که هر سازمانی را به مشارکت وا خواهد داشت. همانند تیمهای حاضر در لیگ حرفهای بیسبال که به سختی حاضر به چشم پوشی از کاربرد تحلیلهای مذکور در کشف استعدادهای فردی هستند، سازمانها نیز بهزودی به استفاده از فرآیندهای تجزیه و تحلیل افراد و ربودن گوی سبقت از رقبای خود ترغیب خواهند شد.
( مترجم: فریبا ولیزاده ــــــــ منبع: tlnt.com )