1- تعیین هدف: اهداف خود را بطور واضح تعیین کنید. یعنی اهداف خاص داشته باشید. مثلا من هر روز یک ساعت مطالعه خواهم کرد.
2- تعیین اولویت: زمینههای کلی اولویتها را بشناسید تا بتوانید از بین آنها دست به انتخاب بزنید.
3- منظم بودن: منظم باشید تا بتوانید هر چیز را به سرعت و به موقع درک کنید.
4- سازماندهی: برای پیشرفت موفقیتآمیز باید بتوانید کارتان را به طور موثر و عالی سازماندهی کنید.
5- بهترین دیدگاه: بهترین دیدگاه این است که خود و دیگران را در موقعیتی خوب ارزیابی کنیم که سبب میشود در روابط مثبت و سازنده بین افراد، احترام متقابل و نزدیکی بوجود بیاید.
6- احساس رضایت: هدف نهایی از تلاش و زحمت برای اداره امور خود، دستیابی به احساس رضایت وخواستههای خویشتن است.
7- مسئولیتپذیری: افراد بسیار کمی همچون هنرمندان و دانشمندان،خودشان کار میکنند و خودشان به نتیجه میرسند. برای اینکه بر خود مدیریت کنید نیاز دارید مسئولیت ارتباطات خود را برعهده بگیرید.
8- توانایی تمرکز: تمرکز یک پدیده اعجابانگیز است. هر اندازه کوشش خود را متمرکز کنیم، نتیجه بیشتری به دست خواهیم آورد.
9- زمان: زمان، یک منبع دارای ویژگیهای منحصر به فرد است. برای اینکه بیشترین بهره را از وقت خود ببرید قدری از وقت خودرا صرف برنامهریزی کنید و مشخص کنید که چه زمانی میخواهید فعالیت خود را انجام دهید.
10- ثبت وقایع: میزان موفقیت و شکست خود را در ارتباط با فعالیتها ثبت کنید.
11- ایجاد تعهد: یک تعهد عمومی به وجود آورید یعنی افراد دیگر را راجع به اهداف وموفقیتهای خود مطلع سازید.
12-بیان موفقیتها: موفقیتهای خود را به صورت یک نمودار به دوستان خود نشان دهید.