روانشناسی کارآفرینی:
آیا از اینکه کارهایتان را بدون کمک و راهنمایی دیگران به انجام برسانید راضی هستید؟ اگر این طور است شما برای راهاندازی کسب و کار خودتان و حرکت در آن مثل سوار شدن بر یک ترن هوایی(رولر کاستر) آماده هستید. کارآفرین بودن مثل سوار شدن بر یک ترن هوایی است. شما در مسیری گام برمیدارید که پر از فراز و نشیب است و مدام بالا و پایین میشوید، لحظاتی که آدرنالین زیادی در خون شما ترشح میشود، و مدام احساس بیپناهی و گمگشتگی خواهید داشت و گهگاه با این حس همراه هستید که درست به همان جایی که کار را شروع کردهاید دوباره بازگشتهاید.
اگر شما به عنوان یک کارآفرین فعالیتهایی دارید و احساساتی نظیر آسیبپذیری، شک، گناه، ترس و اضطراب را در خود تجربه کردهاید نشانگر این است که در مسیر درستی هستید. درواقع بخش زیادی از چالشهایی که کارآفرینها گرفتار آن میشوند، چالشهای روانی است و دست و پنجه نرم کردن با احساساتی نظیر موارد فوق.
مثلا یک موقعیت شغلی را در نظر بگیرید . یک برگهی مشخصات و خصوصیات شغلی را در اختیار فردی که در سازمانی مشغول به کار است قرار میدهند که در آن نوشته شده: " این ویژگیهای کسی است که ما دوست داریم تو مثل آن باشی" و این کارمند سعی میکند شبیه آن چیزی باشد که در شرح وظایف از وی خواسته شده است.
اما اوضاع برای یک کارافرین متفاوت است. او فقط یک تکه کاغذ خالی دریافت میکند، بدون هیچ ویژگی و مشخصه و خصوصیتی که او را ملزم به جای گرفتن در آن نقش کند. او باید بدون وجود مرز، راهنما یا بازخورد در مسیر پیشرفت حرکت کند. کارافرینان باید کسب و کارشان را خودشان انتخاب و خلق کنند، همچنین باید خودشان را به عنوان صاحبان کسب و کار بازآفرینی کنند. این نوع انتخاب همراه با یک شک، مسئولیت، گناه و حتی تمایل قوی برای اطمینان مجدد از این که: " آیا در حال انجام کار درست هستم؟" است.
البته در زندگی چالشهایی وجود دارند که همهی ما با آنها مواجه میشویم. ما با انتخابهای آگاهانه در مورد اینکه میخواهیم به چه کسی تبدیل شویم، میتوانیم خودمان را بازآفرینی کنیم و به هویت جدیدی دست یابیم. البته هویت فقط بخشی از داستان است، آسیبپذیری، خطر، اشتیاق، شکست هم در این مسیر وجود دارد که همگی به عنوان یک چالش بخشی از روند تبدیلشدن به یک کارآفرین هستند.
مسیری که یک کارآفرین طی میکند بر اساس احساسات شدید بنا شده است. چون وقتی که شما تصمیم به راهاندازی کسب و کار خودتان میگیرید، اجتناب از این چالشها دشوارتر میشود.
پریسا جعفری
عضو کمیته روابط عمومی و امور بینالملل انجمن علمی بازرگانی ایران