دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی
دانستنی های اداری و مدیریتی

دانستنی های اداری و مدیریتی

مطالب مدیریتی، بخشنامه ها و قوانین اداری کشور و سایر موضوعات کاربردی

۵۰ قانون برای مدیر ماهر بودن

مدیر ماهر شدن چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد، ولی از راه انضباط، سخت‌کوشی و تعهد به پیشرفت تجربی می‌توان به آن دست یافت. برخلاف آن‌چه بعضی از مردم می‌گویند: آدم‌ها مدیری ماهر به دنیا نمی‌آیند؛ بلکه، با گذر زمان به آن شکل در می‌آِیند. و هرچند آن‌چه در یک مورد، مدیر "ماهر" می‌سازد همیشه در موارد دیگر صدق نمی‌کند، چند قانون کلی وجود دارد که مدیران ماهر از آن پیروی می‌کنند.  

اگر هدف‌تان این است که در کسب‌و کار یا سازمان خود مدیری ماهر شوید، این ۵۰ قانون نقطه‌ی شروع خوبی هستند:

 

businessmen-meeting-discussion-corporate-paperwork-colleague.jpg

۱.به حرف‌های تیم‌تان گوش بدهید. قانون شماره یک. همیشه به آن‌چه اعضای تیم‌تان باید بگویند گوش بدهید، حتی اگر موضوعی باشد که دوست ندارید.

۲.به اثربخش‌ترین شکل ممکن ارتباط برقرار کنید.انتظارات و احساسات‌تان را هر چند وقت یک بار به روشنی بیان کنید.

۳.کم‌تر صحبت کنید. گاهی چیزی نگفتن بهتر از هرچیزی گفتن است.

۴.الگو باشید. شخصیتی داشته باشید که دوست دارید اعضای تیم‌تان آن شخصیت را داشته باشند.

۵.پرشور باشید. اگر درمورد کسب‌و‌کارتان پرشور و مشتاق نیستید، کسب‌و‌کار اشتباهی را برگزیده‌اید.

۶.ثابت‌قدم باشید. در رفتارتان ثابت‌قدم باشید تا اعضای تیم‌تان بدانند چه انتظاری از شما داشته‌باشند.

۷.تصمیم‌های قاطع بگیرید. کارها را برای مدتی طولانی بلاتکلیف نگذارید، و وقتی تصمیمی گرفتین درمورد آن تزلزل نشان ندهید.

۸.فقط در مواقع لزوم مداخله کنید. اگر به خوب کارکردن تیم‌تان اعتماد دارید، در امور آنها دخالت نکنید مگر در مواقع لزوم.

۹.حد و اندازه‌های خود را بشناسید. از حد اعتدال خود فراتر نروید.

۱۰.توانایی‌های‌تان را بشناسید. اگر حل اختلاف‌تان خوب است، هرازگاهی وارد عمل شوید و اختلاف‌ها را حل کنید.

۱۱.نقاط ‌ضعف‌تان را بشناسید. اگر چیزی وجود دارد که خوب از عهده‌ی آن برنمی‌آیید، این امر را بپذیرید و روی آن کار کنید.

۱۲.بهانه نیاورید. اگر اشتباهی مرتکب می‌شوید، مسئولیت آن‌را بپذیرید و تقصیر آن را گردن شخص یا چیز دیگری نیندازید.

۱۳.موارد پیش‌بینی نشده را بپذیرید. شما نمی‌توانید از عهده‌ی پیش‌بینی همه‌چیز برآیید.

۱۴.شریک‌های خود را با دقت انتخاب کنید. فقط با کسانی کار کنید که قبول‌شان دارید و می‌توانید به آنها اعتماد کنید.

۱۵.کار خوب انجام دهید. با خودتان عهد ببندید آدم خوبی باشید و هروقت امکان داشت به مردم جامعه‌تان کمک کنید.

۱۶.همیشه با افراد جدید ملاقات کنید. از هر فرصتی برای توسعه‌ی شبکه‌ی‌ روابط‌تان و قراردادن خود در معرض تجربه‌ها و دیدگاه‌های جدید استفاده کنید.

۱۷.با عواطف خود در ارتباط بمانید. ربات نباشید- - احساس داشته باشید.

۱۸.واکنش‌های‌تان را تعدیل کنید. از واکنش نشان دادن خودداری کنید، تا زمانی‌که فرصت کنید افکار و احساسات درونی‌تان را به خوبی بیان کنید.

۱۹.خوش بگذرانید. زمانی را به خوش گذراندن با اعضای تیم اختصاص بدهید.

۲۰.درمورد هرچیزی تحقیق کنید. پیش از تصمیم‌گیری، مزایا و معایب هر کاری را بشناسید—تکلیف‌تان را انجام بدهید.

۲۱.درباره‌ی هرچیزی خوب فکر کنید. هرگز تنها به غریزه یا واکنش اول‌تان اعتماد نکنید.

۲۲.اعضای تیم‌تان را با دقت انتخاب کنید. تنها کسانی را استخدام کنید که می‌توانید به آنها برای انجام امور اعتماد کنید (و کسانی که با دیگران هم به خوبی کنار می‌آیند).

۲۳.تیم‌تان را در اولویت‌ قرار دهید. تیم شما همه چیز است. به آنها هرچه برای موفقیت نیاز دارند بدهید.

۲۴.فروتن باشید. به عنوان یک مدیر یا رهبر از داشتن ثروت، قدرت نفوذ، یا مقام‌تان مغرور نشوید.

۲۵.اشتباهات را ببخشید. هرکسی اشتباه می‌کند.

۲۶.خودتان را ببخشید. سر هر چیزی خودتان را بیش از حد سرزنش نکنید. به راه‌تان ادامه دهید.

۲۷.منطقی باشید. منطقی تصمیم‌گیری کنید.

۲۸.منصف باشید. به نظرات مخالف گوش دهید، و با انصاف باشید.

۲۹.برای چیزهای با اهمیت وقت بگذارید. چیزی به نام "وقت ندارم" برای چیزی که در زندگی‌تان با اهمیت است وجود ندارد. وقت بگذارید.

۳۰.پیوسته بیاموزید. تا آن‌جا که می‌توانید مطالعه کنید، و هر وقت فرصت داشتید در کلاس‌هایی ثبت‌نام کنید.

۳۱.همه‌چیز را بهتر کنید. پیوسته در پی بهتر‌کردن روش‌ها، مهارت‌ها و فرآیندهای کاری‌تان باشید.

۳۲.هرگز تسلیم نشوید. درست وقتی کمی پافشاری بیشتر می‌تواند شما را به هدف‌تان برساند، دست از تلاش نکشید.

۳۳.روش‌های‌تان هروقت لازم بود عوض کنید. اگر چیزی کار نمی‌کند، روش‌تان را عوض کنید.

۳۴.هرجا لازم بود از کارهای ناموفق‌تان دست بکشید. اگر درگیر نبردی هستید که پایانی جز شکست ندارد، عقب نشینی کنید و دوباره از جای دیگری(یا به روش دیگری) شروع کنید.

۳۵.از اشتباهات‌تان درس بگیرید. سعی نکنید یک اشتباه را دوبار تکرار کنید.

۳۶.هرچیزی را بر اساس داده‌ها پایه‌ریزی کنید. از تمام تصمیم‌ها، نظرات و افکارتان با اسناد و داده‌های محکم و عینی پیشتیبانی کنید.

۳۷.نشانه‌های فشار روحی را نادیده نگیرید. فشار روحی حقیقت دارد و می‌تواند قدرت مدیریت یا رهبری‌تان را تحت‌تاثیر قرار دهد. اگر در سطوح غیرمعمولی فشارروحی وارد شد، برای کاهش یا رهایی از آن اقدام کنید.

۳۸.بازخورد بدهید. بگذارید تیم‌تان بداند چه‌کاری را خوب انجام می‌دهند و در چه کاری به پیشرفت بیشتر نیاز دارند.

۳۹.اعتماد کنید، ولی نظارت هم داشته باشید. به تیم‌تان برای انجام امور اعتماد داشته‌باشید، ولی همیشه پی‌گیری کنید که کارها کامل انجام شوند.

۴۰.در دسترس باشید. بگذارید افراد بدانند می‌توانند به شما اعتماد کنند، و در اتاق‌تان را به روی هرکس به کمک‌تان نیاز دارد باز کنید.

۴۱.با همه یکسان برخورد کنید. پارتی‌بازی نکنید؛ این کار موجب انزجار می‌شود و باعث می‌شود شما مدیری بی‌تجربه به نظر برسید.

۴۲.با اعضای تیم‌تان روابط نزدیک برقرار نکنید. رفتار دوستانه داشته باشید، ولی سعی نکنید با همه دوست صمیمی شوید. نخستین و مهم‌ترین چیز: شما مدیر و رهبر تیم هستید.

۴۳.اعضای تیم را دورهم جمع کنید. از کارهای گروهی یا بهانه‌های دیگر برای حرف‌زدن اعضاء با هم و خوش‌گذراندن‌شان استفاده کنید.

۴۴.پاسخ محبت‌ها را بدهید. اگر کسی به شما کمکی می‌کند، وظیفه‌ی خود بدانید که پاسخ محبت‌اش را بدهید – حتی اگر شده یک سالِ بعد.

۴۵.پل‌ها را پشت سرتان خراب نکنید. هرگز رابطه‌ای را کاملا از زندگی‌تان کنار نگذارید.

۴۶.در تماس بمانید. اگر اعضای تیم آن‌جا را ترک کردند یا تغییر مقام دادند، با آنها در تماس بمانید.

۴۷.زندگی شخصی‌تان را قربانی نکنید. زندگی شخصی‌تان برای سلامت ذهنی شما مهم و حیاتی است. هرگز آن را به‌خاطر مدیریت یا مسئولیت‌های حرفه‌ای قربانی نکنید.

۴۸.راهنماها و الگوها را شناسایی کنید. افرادی را پیدا کنید که بتوانید به آنها نگاه کنید و از آنها بیاموزید، و به دقت رفتارشان را دنبال کنید.

۴۹.از مدیریت لذت ببرید. سعی کنید زیاد از مدیر بودن به خودتان اضطراب راه ندهید. بلکه، درعوض از تمام مزیت‌هایی که دارد نهایت استفاده را ببرید.

۵۰.به نصیحت‌ها گوش کنید، حتی اگر درمورد درستی آنها شک دارید. حتی درمورد همین ۵۰ قانون! چون همه‌چیز را همه‌کس داند!، و هیچ نصیحتی در همه‌ی موقعیت‌ها صادق نیست.

 

از این قانون‌ها پیروی کنید، به غریزه‌تان اعتماد کنید و پیوسته در جهت اصلاح خود بکوشید. درنهایت، با تجربه و تلاش‌های‌تان، همان مدیریخواهید شد که بیشتر مردم آرزوی آن‌را دارند.

نویسنده:جیسون دیمرز

ترجمه: تحریریه نشریه بازده

منبع: انترپرینر

 //بازده//

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد